Hoe is het dialect ontstaan?

We kennen niet alleen in Nederland enkele dialecten, maar in de VS spreken ze in het zuiden een ander Amerikaans dan in het Noorden. In Indonesie kent het Bahasia ook weer grote verschillen. Hoe zijn die verschillen ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Het beste antwoord

Over het ontstaan van dialect (ook wel streektaal genoemd) is niet zoveel bekend. Wij weten bijvoorbeeld niet hoe de taal klonk in de tijd dat er nog geen bandrecorders waren.

Wel zijn er teksten uit de middeleeuwen (tussen 1200 en 1300 na Chr.) in het Brabants, Limburgs en Vlaams gevonden. Elk plaats of regio sprak in die tijd al een variant van deze drie `talen'.
Tussen 1500 en 1600 was het nette Amsterdamse dialect het belangrijkste. Het werd de basis voor de standaardtaal Nederlands.
Andere plaatselijke talen werden toen dialecten. Wel dringen woorden en taalgebruiken uit het Brabants en Vlaams door in de standaardtaal.

Standaardtaal werd gesproken door bestuurders, ambtenaren, rechters, notarissen, geestelijken en in het onderwijs. Gewone mensen spraken hun dialect of streektaal.
Alle talen veranderen door de tijd heen. Bij dialect worden die veranderingen onderzocht door dialectologen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In elke min of meer gesloten gemeenschap ontstaat een eigen taal, aan elkaar grenzende gebieden hebben door beinvloeding over en weer kenmerken van elkaars taal.
In Nederland is het dialect van Haarlem als de officiele taal benoemd, ergens in de tijd van het ontstaan van de Zeven Provincien.

Er is nu zelfs een straattaal. Die spreek ik niet bv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verschillen zijn ontstaan in het verleden, toen de mensen niet of nauwelijks reisden, of juist heel veel, sommige dorpen rond het IJsselmeer spreken een dialect wat vergeven is met Scandinavische woorden omdat ze daar veel zaken mee deden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er vroeger veel talen waren zoals nu ook (Latijn, Engels, Frans, Nederlands...). Waren er gebieden, waar mensen een eigen taal uit twee van die gemaakt hebben. Dat zijn onze huidige dialecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is eigenlijk andersom. er waren eerst veel talen die in elke stad/dorp/woongemeenschap anders werden gebruikt of uitgesproken. pas veel later is door dominantie van één streek een meer overheersend dialect ontstaan. eerst als lingua franca (een verbindende taal die niet voor iedereen moedertaal is maar wel door iedereen begrepen wordt) later als een taal die door de meerderheid wordt gebruikt. toen vervolgens de regels van de taal werden op geschreven, was dat van dit overheersend dialect en voila, er was één overheersende taal en nog steeds heel veel dialecten.