wat betekent het spreekwoord 'tussen keulen en parijs ligt de weg naar rome'?

Ik ken het liedje daarvan, maar nu vraag ik mij ook af of dit ook een specifieke betekenis heeft..?

6 jaar geleden
in: Taal
7.6K

Antwoorden (1)

Zoals zoveel kinderliedjes, vooral de oude kinderliedjes zat er iets opvoedkundig in.
Zo zijn onze manieren.
Tussen Keulen en Parijs ligt de weg naar Rome. Al wie met ons mee wil gaan, die moet onze manieren verstaan.
En dan werden bij ieder couplet verschillende bewegingen gemaakt, die het kind nadeed.
Alleen wie onze manieren heeft verworven mag met ons mee. Het probleem zit hem in het woordje ‘ons’.
https://www.trouw.nl/home/zo-zijn-onze-manieren-zo-zijn-onze-manieren-zo-zijn-onze-manieren-manieren-zo-zijn-onze-manieren-~a186889b/
Er is zelfs een doctoraalscriptie met deze titel:
http://www.bibliotheek.nl/catalogus/titel.153542233.html
Zo zijn er tal van kinderliedjes, met teksten die erom vragen gebaren na te doen. Teksten die leerzaam zijn op kleuterniveau, teksten waardoor peuters en kleuters leren dat de wereld groter is dan hun eigen huisje, een hulpmiddel om te leren tellen.
Zie bijgaande site, Berend Botje ging vanuit Zuid-laren naar Amerika, drie maal drie is negen, klap eens in de handjes, blij, blij, blij.
De tekst zelf betekent niets, maar heeft wel een doel.
https://www.heinpragt.com/muziek/kinderliedjes.php
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
Ook al is de tekst in zijn huidige vorm misschien betekenisloos, de oorspronkelijke herkomst hoeft dat niet te zijn. http://www.dbnl.org/tekst/_lit004200901_01/_lit004200901_01_0010.php zegt hierover: Duidelijker is de herkomst bij het lied ‘Tussen Keulen en Parijs’ in Heijes bundel uit 1861. Bij zijn versie lijkt het toch zeker te gaan om een bewerking en uitbreiding tot vier coupletten van het origineel in moralistische en nationale zin. Kalff stelde in 1885 al vast dat het bij dit lied hoogstwaarschijnlijk om een veel ouder spotlied op de vele pelgrimstochten ging.