Waarom wordt er gesproken over 'groene' vingers hebben als je in de tuin werkt?

'Zwarte' vingers zou veel logischer zijn!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@RedSonja, Als ik met de hand de luizen van de rozenknoppen en bladeren heb verwijderd, zijn mijn vingers nog dagen lang groen.
Ook van het wegknijpen van de uitgeboeide viooltjes en primula's blijven mijn vingertoppen nog lang groen.

Antwoorden (1)

Omdat vrijwel alle planten groene bladeren hebben, die geel of bruin worden als ze niet goed worden verzorgd. Dus iemand die in staat is om zijn of haar planten mooi groen te houden die heeft zogezegd groene vingers.
Amadea
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
De uitdrukking betekent ook niet 'in de tuin werken' maar 'goed voor de planten kunnen zorgen'. En daar komt meer bij kijken dan alleen met je handen in de zwarte aarde wroeten.