wat is het verschil tussen een column en een betoog?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
12.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een column hoeft niet per se betogend van karakter te zijn. Er zijn ook beschouwende of verhalende columns.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.cambiumned.nl/theorie/schrijven-en-spreken/schrijven/overtuigende-teksten-en-het-betoog/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een column is een met regelmaat verschijnend, kort stukje proza van een bepaalde auteur (columnist). Meestal in één kolom. Niet te verwarren met een 'cursiefje'
Wijlen Simon Carmiggelt schreef iedere week een column.
Vaak wordt een column in een krant of tijdschrift gepubliceerd, maar ook een gesproken column op radio of televisie, of publicatie op internet komen voor.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Column Een betoog is een verdediging van een standpunt met het benadrukken van argumenten en ontkrachten van tegenargumenten. Een betoog onderscheidt zich van andere manieren om een
stelling te verkondigen door de stelligheid waarmee de stelling verkondigd wordt en de veelal subjectieve argumenten die gegeven worden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Betoog Zowel een column als een betoog kunnen mondelingen of geschreven teksten zijn.

Antwoorden (3)

Column is een opiniërende tekst: (een column, een recensie): een opiniërende tekst geeft de mening van de schrijver weer. Als lezer ben je vrij om dat standpunt te delen of niet: de schrijver probeert je niet te overtuigen van zijn eigen gelijk.

Een betoog is eerder een persuasieve tekst: (een advertentietekst, een verkoopbrief): als een schrijver voor deze tekstsoort kiest, wil hij je juist wel ergens van overtuigen. De schrijver neemt een duidelijk standpunt in en wil jou overhalen die mening te gaan delen.

Maw een column is iets minder om te overtuigen.
http://jan.liebregts.eu/tekstsoorten
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een column is een met regelmaat verschijnend, kort stukje proza van een bepaalde auteur (columnist). Vaak wordt een column in een krant of tijdschrift gepubliceerd, maar ook een gesproken column op radio of televisie, of publicatie op internet komen voor. Inderdaad, een betoog kan zowel mondeling als schriftelijk zijn.
Een column is een stukje tekst dat is geschreven of getypt. Het wordt gepubliceerd in bijvoorbeeld een krant, tijdschrift, of op internet. Het kan informatief zijn, maar ook alleen ter ontspanning dienen. Denk bijvoorbeeld aan een column van Simon Carmiggelt. Volgens de etymologiebank is een column een ‘kort stukje in krant of tijdschrift’ en heeft dit Engelse woord het Nederlandse woord "cursiefje" verdrongen.

Een betoog is een tekst die wordt gesproken door iemand die voor een publiek staat of zit. Het dient om de luisteraars ergens van te overtuigen. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld om te stemmen op een bepaalde partij of om een nieuwe huishoudelijke machine te gaan kopen. Volgens de etymologiebank is een betoog een bewijsvoering: de spreker probeert dus door de redenering aan te tonen dat wat hij of zij vertelt klopt.

Kortweg is het verschil dus dat het ene geschreven en het andere gesproken is. Maar de inhoud van de tekst komt totaal niet met elkaar overeen, dus het zijn twee geheel verschillende begrippen.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een betoog geschreven voor de site van De Telegraaf is waarschijnlijk minder goed geschikt voor de NRC-lezer (en andersom!). Een pleitnota enkel geschreven voor een rechter is misschien
minder goed als het algemene publiek ook de doelgroep is van de pleitnota.
Een betoog kan heel goed op schrift, hoeft niet per se mondeling.
http://www.kritischehouding.nl/2012/05/voorbeeld-van-een-goed-betoog-en-waarom.html
amc
7 jaar geleden
En ook een column kan op de radio / tv of op internet gewoon gesproken worden.
Een column is een meestal kort artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een bepaald onderwerp. Het is altijd een persoonlijke kijk op de wereld van de columnist met vaak en humoristische- of provocerende stijl geschreven.

Een betoog is de verdediging van een standpunt waarin vooral met argumenten/tegenargumenten het standpunt verdedigd wordt.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Het verschil is inderdaad de bedoeling van de inhoud. Kan allebei gesproken en/of geschreven zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Ik dacht meteen aan Mr GBJ Hilterman, 43 jaar lang zijn wekelijkse column voor de radio in 10 minuten over "De toestand in de wereld", ik herinner mij dit nog. (Zondagmiddag 13.50 uur meen ik). "De commentator houdt het voor gezien.
Maandagmiddag, om tien voor twee spreekt mr. dr. G.B.J Hiltermann (85) voor het laatst zijn radiocolumn 'De toestand in de Wereld' uit. Een instituut neemt afscheid. ,,U ziet, luisteraars, het is nog allerminst een uitgebalanceerde toestand in de wereld.''"
amc
7 jaar geleden
Ja, nu je het zegt....ik dacht dat het altijd op zondagmiddag om 13 uur was. later werd het woensdagmiddag en op het laatst op maandag.
We moesten als kind altijd mee op bezoek bij opa en oma op zondag en we moesten dan altijd even stil zijn, zodat de 'ouderen' even konden luisteren, aansluitend werd er dan over gesproken aan tafel. Hij werd door velen als autoriteit gezien en ik hoor nog zijn lage, gedragen stem ;-)
Toen na zijn dood, uit gevonden documenten, bleek dat hij toch niet zo vaderlandslievend was als hij zich altijd voordeed, viel hij echt van zijn voetstuk bij velen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De kritische luisteraar wist allang dat GBJ Hilterman niets vanuit zijn eigen visie declameerde. Al zijn teksten kwamen letterlijk uit bekende binnenlandse en buitenlandse kranten. Toen was er nog geen Internet en moeilijk te controleren door de doorsnee radioluisteraar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Werkelijk? "De kritische luisteraar wist allang...etc." Wat raar/ jammer om dit te horen/lezen. Weer een mooie herinnering verpulverd... net als @amc heb ik hier jeugdherinneringen aan. GBJ was nog net niet God ( andere vraag:) ) , maar dat scheelde niet veel. Hij verkondigde een ander geloof: de waarheid van zijn expertise, zijn visie. Bijzonder ook, thuis werden AD en NRC gelezen, maar dat zegt ook niet alles, oftewel niet kritisch (genoeg)?