Kent iedere Nederlander geslacht van elke zelfstandige naamvoorden?

Bijvoorbeeld volgende woorden: "portemonnee" en "actie"zijn vrouwelijk.
Maar elk autochtoon weet/gebruikt geslacht altijd precies in de spreektaal?
( Ik woon in Oost-Europa, daarom weet ik dat niet. )

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Nee, vaak weten we dat niet. In het Nederlands kennen we vanouds mannelijke, vrouwelijke en onzijdige woorden. De mannelijke en vrouwelijke krijgen lidwoord de, en de onzijdige het. De meeste mensen die Nederlands als moedertaal hebben, weten wel wanneer ze de en wanneer ze het moeten gebruiken, en weten dus ook welke de onzijdige woorden zijn. Dit in tegenstelling tot mensen die later Nederlands geleerd hebben. Die blijven hier vaak moeite mee houden of gebruiken gewoon de voor ieder woord.
Maar omdat mannelijk en vrouwelijk allebei de hebben als lidwoord, is dat onderscheid ook voor moedertaalsprekers vaak moeilijk. Dat is vooral lastig wanneer je een voornaamwoord wil gebruiken. Moet je dan hij of zij gebruiken? Zijn of haar? Het lijkt erop dat de regels hiervoor aan het veranderen zijn. Veel taalgebruikers vinden het niet meer belangrijk of het woord waarnaar ze verwijzen mannelijk of vrouwelijk is maar besluiten op andere wijze welk voornaamwoord ze gebruiken. Ik heb een interessant proefschrift gelezen van iemand die deze verandering in de taal bestudeerd heeft.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik leer anderhalf jaar Nederlands, en ik heb altijd moeite mee. Nu ben ik gerustgesteld.
Hartelijk bedankt voor het antwoord!!!! :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Zijn of haar, de of het, hun of hen, kennen of kunnen, legio voorbeelden. Momenteel interesseert het veel Nederlanders totaal niet. "Als je maar begrijpt wat ik bedoel" is het parool.

Andere antwoorden (2)

Veel Nederlanders kennen echt niet alle bijbehorende hij/zij en het vormen van de zelfstandige naamwoorden.
De schilderij of het schilderij, hat zal de meeste Nederlanders een zorg zijn. De naamvalsvormen zoals de Duitse Taal die kent met alle bijbehorende uitgangen heeft de Nederlandse taal allang niet meer. Er zijn nog wel enkele vormen gebleven maar die moeten dan echt uit het hoofd worden geleerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of gewoon even in een lijstje kijken.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het feit alleen al dat het allemaal geleerd moet worden, houdt al in dat niet iedere Nederlander de verschillen kent, omdat niet iedere Nederlander het belangrijk vindt om de verschillen te leren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De schilderij of het schilderij, hat zal de meeste Nederlanders een zorg zijn." Onderscheid tussen onzijdig en mannelijk/vrouwelijk dient wel degelijk geleerd te worden!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom al die uitroeptekens? Wat is de meerwaarde daarvan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoord!
Ik ben het ééns met Freekfluweel, ik leer altijd precies met elk zelfstandige naamwoord met "het" of met "de", maar zelfstandige naamwoorden die lidwoord "de" hebben - zijn mannelijk of vrouwelijk. Mijn vraag betreft tot dit laatste geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Correct NLs: De fabriek met HAAR werknemers... Minder goed NLs: De fabriek met zijn werknemers... (Maar bijna iedereen vindt dit oké)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is het probleem? De vraag is duidelijk:
Kent iedere Nederlander het geslacht van elk zelfstandig naamwoord?
Antwoord;
Neen: iedere Nederlander kent niet het geslacht van elk zelfstandig naamwoord.
ItisILeClerc
7 jaar geleden
"De schilderij of het schilderij, hat zal de meeste Nederlanders een zorg zijn."
Dit is volstrekte onzin. Geen enkele Nederlander heeft het over "de schilderij". !!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja hoor, die zijn er meer dan genoeg.
http://de-of-het.nl/schilderij/
Veel ouderen gebruiken nog het oude "de schilderij"
http://www.jstor.org/stable/42722575?seq=1#page_scan_tab_contents
Nee, dit weet geen Nederlander precies. Er zijn nog maar weinig woorden die ons eraan herinneren dat we ooit, in een inmiddels ver verleden, naamvallen hadden die geslachtsgebonden waren. 'De vrouw, wier dochter ziek is'....of 'de man wiens zoon ziek is'...het zal alleen 'oudere' Nederlanders nog bekend voorkomen, maar ze worden nog maar zelden toegepast in de hedendaagse schrijfwijze of spreektaal.
Gelukkig is taal levend en verandert constant. Hoewel onze taal nog steeds erg gecompliceerd is en het ook voor ons Nederlanders vrijwel onmogelijk is om er foutloos in te zijn, is het door het wegvallen van de naamvallen toch weer een stukje eenvoudiger geworden.

We gebruiken nu gewoon voor zowel mannelijke en vrouwelijke woorden het lidwoord 'de' en voor alle onzijdige woorden 'het'.
Wil je nu weten welk geslacht een woord heeft kijk dan eens hier;
http://www.inventio.nl/genus/

Je hoeft het woord slechts in te vullen en je krijgt antwoord.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk bedankt!!!
Het is jammer dat ik twee antwoorden als beste niet kan kiezen. :)