Welke is goed en waarom? "Ik wil er achter komen", "Ik wil erachter komen", of nog een andere variant?

Of: wanneer moeten deze woorden los, en wanneer aan elkaar (aanelkaar) worden geschreven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
47.2K

Het beste antwoord

Ik wil er achter komen= je wilt achter de deur, de auto, het huis komen.

Ik wil erachter komen= je wilt de oplossing weten, het geheim ontrafelen, het probleem oplossen.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beter laat dan nooit

Andere antwoorden (3)

Er achter komen is goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen van beide, jammer genoeg. Het juiste is:
'Ik wil erachterkomen. ( dus helemaal zonder spaties)

'Erachterkomen' is een onregelmatig werkwoord, welke meestal in de directe rede gedeeltelijk los wordt geschreven. Bijvoorbeeld: 'ik kom erachter'.
Echter in de voltooide tijd (ik ben erachtergekomen), het volledige werkwoord (erachterkomen) en in de indirecte rede (ik zeg dat hij erachterkwam), wordt het werkwoord helemaal zonder spaties geschreven:

onregelmatig werkwoord: er-ach-ter-ko-men
ik kom erachter (... ik erachterkom)
jij/u komt erachter (... jij erachterkomt)
hij/zij komt erachter (... hij erachterkomt)
wij/zij/jullie komen erachter (... wij erachterkomen)
ik/jij/u/hij/zij kwam erachter (... ik erachterkwam)
wij/zij/jullie kwamen erachter (... wij erachterkwamen)
hij is erachtergekomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is erachter komen.

Voorzetsels en het bijwoord er, daar, hier of waar worden aaneengeschreven (ervan, daarop, hiernaast, waarmee, etc.), dus ook erachter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Maar als het gaat om een plaatsbepaling zijn het twee losse woorden: er achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eigenlijk een vrij lastige discussie. Maar ook dan mag het aan elkaar geschreven worden.
Van Dal geeft ook als betekenis voor erachter: Aan de achterzijde van, gelegen achter het genoemde, bedoelde.