waarom heet alaska nou alaska?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is het land alaxsxaq (vaste land) zoals de oorspronkelijke bewoners (de Eskimo's) het noemen.
De Russen (ook andere oosteuropese bewoners zoals Bulgaren) schrijven de klanken als Аляска, de Amerikanen schrijven de klanken als: Alaska. https://nl.wikipedia.org/wiki/Eskimo-Aleoetische_talen

Antwoorden (2)

Dat kan je eenvoudig vinden op wikipedia:

De naam "Alaska" (Аляска) werd al in de Russische periode gebruikt. De naam werd eerst alleen gebruikt voor het Alaska-schiereiland, wat was afgeleid van het Aleoetische "alaxsxaq", wat "vasteland" betekende.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ zo schrijven de oorspronkelijke bewoners de naam nog steeds en als zij het uitspreken hoor je zoiets als: ala'kh's'kh'ak. Dat klinkt voor ons als Alaska
Alaska is afgeleid van het Aleoetische "alaxsxaq", wat 'vasteland' betekent.
Alaska heet dus om wat het is, namelijk vasteland.