Hoe moet je omgaan met mensen die niet tegen sarcasme kunnen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
geen sarcasme gebruiken bij die mensen
Erna55
7 jaar geleden
Het is aan jou om te beslissen of je er rekening mee wilt houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zal proberen
Ivana
7 jaar geleden
Sarcasme is een grove manier van direct zijn. Het beschadigt mensen die daar gevoelig voor zijn.
Moet je niet willen hanteren.
Erna55
7 jaar geleden
Sarcasme heeft niets te maken met direct zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sterker nog, het is juist lastig te begrijpen voor mensen die alleen directheid snappen. Vaak wordt het omgekeerde gezegd, of lijkt iets juist een compliment terwijl diegene bespot wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het maken van sarcastische opmerkingen heeft vaak de intentie iemand moedwillig te willen kleineren of de grond in te boren. Waarom zou de 'sarcast' dat willen? Om zijn/haar eigenwaarde op te krikken?

Antwoorden (2)

Je moet de zaak omdraaien:
'Hoe kan ik zelf niet/minder sarcastisch zijn'.

Er is geen enkele reden waarom mensen tegen sarcasme zouden moeten kunnen. Degene die de neiging voelt opkomen anderen zo tegemoet te treden, zou zelf eens in de spiegel moeten kijken.
Computoon
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Juist. Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
++ Ik had een collega die er niet tegen kon. Wij gingen hem beschermen en zorgen dat die ander ophield met het maken van sarcastische opmerkingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Er is geen enkele reden waarom mensen tegen sarcasme zouden moeten kunnen." Natuurlijk wel. Dat noem je weerbaarheid, als niemand tegen ook maar het minste beetje sarcasme kan, ligt iedereen binnen de kortste keren te janken. Stel nu dat men in de gaten heeft dat collega er niet tegen kan, en men ontziet die persoon, prima, totdat deze naar het volgende bedrijf gaat en daar dan weer tegen hetzelfde aanloopt. Je moet tegen op zijn minst een beetje sarcasme kunnen omdat het nou eenmaal voorkomt.
Ivana
7 jaar geleden
@MrTomaat Moet je ook tegen oorlog kunnen omdat het nou eenmaal voorkomt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ivana Ja, dat noemen we defensie. Je kan het ook afschaffen, dan kan Rusland straks zo binnenwandelen. Wilde het juist als voorbeeld geven. Wat jullie waarschijnlijk bedoelen en verkeerd verwoorden: er is geen goede reden voor sarcasme of oorlog*, er is wel een goede reden om je er tegen te wapenen. Die twee dingen moet je niet verwarren. *Valt misschien ook wat op af te dingen, maar is iig beter dan "er is geen reden voor jezelf bewapenen".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Er is geen enkele reden waarom mensen tegen sarcasme zouden moeten kunnen." Als ik het antwoord en de reacties goed heb gelezen, benadert Computoon deze zin vanuit de vraagsteller, en MrTomaat vanuit degene die een probleem heeft met het sarcasme. Dan is het op zich logisch dat je twee verschillende antwoorden kunt krijgen. Het lijkt mij vanuit de vraagsteller echter aan te raden om rekening te houden met degene die moeite heeft met het sarcasme, terwijl een stukje mentale weerbaarheid natuurlijk ook nooit weg is. Maar het is niet iedereen gegeven om goed om te kunnen gaan met sarcasme. Dat ze 'daar maar tegen moeten kunnen omdat dit nu eenmaal voorkomt', lijkt mij een onjuiste benadering. Ze KUNNEN dat niet handlen, dat is nu juist het probleem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze KUNNEN dat niet handlen, dat is nu juist het probleem. En dat probleem is op 2 manier op te lossen, weerbaarheid verhogen, of proberen alle sarcasme op de wereld tegen te gaan. Het eerste is veel makkelijker dan het laatste.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat klopt, maar je gebruikt nu een verkeerde vergelijking: alle sarcasme op de wereld tegengaan t.o. weerbaarheid verhogen. Niemand stelt dat sarcasme op zich verkeerd zou zijn. Maar onder omstandigheden (of jegens bepaalde personen) is het onverstandig om daarvan gebruik te maken. Verder: iemand die om welke reden dan ook moeite heeft met sarcasme, heeft daar geen schuld aan.
Dezelfde redenering wordt overigens vaak gehanteerd tegen gepesten: die zijn zwak, lokken het zelf uit, zouden een assertiviteitscursus moeten doen. Wat kolder is: de pester moet ophouden met pesten; daar begint het mee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Niemand stelt dat sarcasme op zich verkeerd zou zijn." Gekker nog de antwoorder van deze vraag stelt:
"Er is geen enkele reden waarom mensen tegen sarcasme zouden moeten kunnen." Ben je het daar dan mee eens? Nee toch zeker? "zouden een assertiviteitscursus moeten doen. Wat kolder is:" Dat is dus geen kolder. Ja, een pester moet stoppen, maar daarnaast moet ook gekeken worden hoe de gepeste weerbaarder kan worden, immers je kan niet alle pesters altijd controleren. Het is niet de schuld van de gepeste, maar deze heeft zeker een goede reden om zich weerbaarder te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sarcasme is per definititie onvriendelijk en onaangenaam.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan maken ze je weer voor gek uit
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Hmm "Sarcasme is per definititie onvriendelijk en onaangenaam." Grappig (grappig in deze context is trouwens sracatisch bedoeld) hoe men er direct vanuit gaat dat het sarcasme gericht is tegen een persoon. Voorbeeld: "Hans zit te rillen op de bank"
Ik kom binnen en zie dat, waarop ik zeg: "Wat? Heb je het koud? En het is altijd zo heerlijk warm in dit land." Als iemand daar niet tegen kan...zal die het nog zwaar te verduren krijgen in dit leven.
erotisi
7 jaar geleden
DAt is geen sarcasme dat is ironie. Sarcasme is agressiever. Sarcasme zou zijn als Hans buiten staat te rillen in zijn onderbroek met - 10 graden en dan zeggen dat hij verwend is dat hij zo staat te rillen.
Maar goed de grens zal niet altijd makkelijk te trekken zijn en wat voor de één ironie is is voor de ander sarcastisch. Sarcasme kan zich bedienen van de stijlvorm der ironie, maar beide begrippen zijn niet aan elkaar gelijk. Beperken we ons tot verbale ironie (er bestaan ook andere vormen, zoals situationele ironie en cosmetische ironie), dan is er altijd een contrast tussen wat wordt gezegd en wat wordt bedoeld. Uiting en bedoeling zijn elkaars tegengestelde. Deze ironie kan, mits voldoende agressief, een sarcastische vorm aannemen; omgekeerd geformuleerd: veel sarcasme bedient zich van ironie, en wordt daarmee een bijtende vorm van ironie.
Erna55
7 jaar geleden
Ik stoot per ongeluk een vaas bij mijn zus om.
zus: " nou, dat heb je weer geweldig gedaan "
Ik: " ja , goed hè ? Ik heb de cursus vaasomgooien gedaan " .
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@erotisi Het is lastig om de juiste definitie te vinden. Diverse sites die weer wat anders zeggen. Maar je hebt gelijk. Dus bij deze: "Wat ontzettend goed van je dat jij de juiste definitie wel hebt gevonden en daarmee hebt kunnen laten zien wat sarcasme is. Echt zo goed van je. Je voelt je nu vast ver boven mij verheven. Bravo" ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Punt voor reactie van HeerV, een geweldig goed voorbeeld van sarcasme, precies zoals erotisi het beschrijft.
omgaan met mensen die daar wel tegen kunnen.
je kan ook milderen en zeggen dat je het niet zo "cru" bedoelt.