Hebben woorden als geld en water een specifieke naam of classificatie?

Woorden waarvan geen meervoud* bestaat, maar waarvan je ook niet een enkelvoud bedoelt, maar eigenlijk het geheel van die stof.

*Brood is ook zo'n woord zolang je er geen "één" voor zet.
Brood is lekker!

Toegevoegd na 28 seconden:
En zo ja, wat is die benaming dan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.9K
Erna55
7 jaar geleden
In het engels heet het " mass noun ".
Worden die je niet kunt tellen. Melk, water, goud, ( alle elementen ) .

Het beste antwoord

Zo'n woord heet een "singulare tantum".

Een singulare tantum (meervoud: singularia tantum) is een woord dat (of een woordgroep die) de vormkenmerken van een enkelvoud heeft, terwijl er geen overeenkomstige meervoudige vorm bestaat.
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
+ Je was me net voor, met exact dezelfde link!
Een Nederlandse vertaling van de Latijnse benaming is er niet.
Poet
7 jaar geleden
Sorry :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus
Singulare tantum = alleen enkelvoud
Zand is een singulare tantum Singularia = alleen enkelvoudige
Zand en geld zijn singularia tantum
Erna55
7 jaar geleden
Er bestaat ook plurale tantum.
Een plurale tantum is een woord met de kenmerken van een meervoud. Een plurale tantum heeft echter geen enkelvoud.
Zoals : kleren, hersenen, middeleeuwen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zie ook Plurale tantum staat ook in de bron van Ozewieze
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plurale_tantum
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de bron van Ozewieze moet zijn in de bron van Poet (sorry Poet)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is "vlees" een plurale tantum, of kun je vlezen zeggen?
Antoni
7 jaar geleden
@henkaren, volgens http://vandale.nl/opzoeken?pattern=vlees&lang=nn kan je "vlezen" zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@henkaren Je vraag moet zijn Is "vlees" een singulare tantum, of kun je vlezen zeggen? En daarnaast is het een verkeerde manier naar het concept kijken. Je kan ook wijnen zeggen, toch is wijn een singulare tantum. Als je zegt "wijn* is lekker", heb je het eigenlijk over alle wijn op de wereld, met vlees geldt dat net zo. *wijn is in die zin een andere dan in de zin: ik heb vandaag een lekkere wijn gedronken, dat moet eigenlijk zijn: ik heb vandaag een lekkere wijnsoort gedronken.
Poet
7 jaar geleden
Zou er een naam zijn voor singulare tanti die ook een meervoudsvorm kennen maar dan van een andere betekenis van hetzelfde woord?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Poet, lijkt mijn een zeldzaamheidswaarde