hoe word mijn woordenschat en begrijpend lezen sterk?

ik lees veel en ik hou zelfs van lezen maar mijn woordenschat en begrijpend lezen is nog steeds slecht. wat moet ik doen????

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Inekez1
7 jaar geleden
Zorg dat lezen vooral ook leuk voor je blijft. En probeer verschillende soorten boeken en teksten te lezen. Wat je niet snapt, of woorden die je niet kent: opzoeken of aan iemand vragen. Probeer nieuwe woorden of uitdrukkingen ook zelf te gebruiken, dan onthou je ze veel makkelijker. Ga er verder niet te gespannen mee om. Door te veel stress kunnen je hersenen moeilijker nieuwe dingen opslaan.

Antwoorden (2)

Je woordenschat wordt (met een t aan het eind!) inderdaad groter door veel te lezen. En wat je daarbij moet doen is van elk woord dat je ziet en niet weet wat het betekent dit in een woordenboek opzoekt. Vervolgens noteer je dat in twee kolommen, links het woord en rechts de betekenis. Nadat je het boek uit hebt ga je met een afgedekte rechterkolom na of je van die woorden nu weet wat ze betekenen. Daarna maak je een samenvatting van het verhaal dat in het boek staat, want dat helpt ook om het begrijpend lezen te verbeteren.
Amadea
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Als we dan toch andermans werkwoord-fouten gaan verbeteren: opzoekt moet zijn opzoeken.
Amadea
7 jaar geleden
Wat je daarbij moet doen is dat je het opzoekt, schrijf ik Inekez1. Begrijpend lezen heet dat!
Ik had dat ook in groep 8, dat ik slecht was in woordenschat. bij ons op school moest je bij woordenschat, de woorden zeggen wat het betekende en zo. Ik kreeg het advies om het journaal te kijken, niet het jeugdjournaal, maar het volwassenenjournaal. zo leer je met moeilijke woorden omgaan. Als je ouders je willen helpen, kun je ook aan hun vragen of ze willen zeggen wat die woorden betekenen. Verder kan je ook bij de bibliotheek moeilijke boeken lenen. Als je dan de woorden niet begrijpt kan je ze opzoeken op internet of een woordenboek. Bij mij hielpen die 2 manieren echt! Bij ons op school was begrijpend lezen, een tekst lezen en er vragen over maken. Ik heb daar ook een tip voor. Op internet kan je zoeken voor opdrachten van begrijpend lezen, als je niets kan vinden, kan je aan je docent/juf vragen of zij wat hebben. BIj dat soort vakken moet je gewoon veel oefenen als je er goed in wilt worden! Succes en probeer deze tips!