Wat betekent dit in Duits?

Laatst was ik in Duitsland en iedereen zei iets van: achija (ach-i-ja). Wat betekent dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hetzelfde als in het NLs: ach ja...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar die mensen zeiden allemaal tegen elkaar dat woord?
Amadea
7 jaar geleden
In wat voor een situatie gebeurde dat?

Antwoorden (2)

In Duitsland: achja (klinkt als ach-i-ja) wordt veel gebruikt als een korte reactie.
De reactie heeft verschillende functies, ligt aan de toon: oh ja? (is dat zo) of oh ja (natuurlijk).
Zoals in het Nederlands vaak gereageerd wordt met: joh!(neen maar 't is wat) of joh? (echt waar?)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Achja of ach / och ja is een soort "conversatiesmeermiddel" dat in het Nederlands eigenlijk in dezelfde contekst gebruikt wordt, maar vaak ook verwisselbaar met het even veelzijdige en wellicht iets Nederlandsere "Nouja". Of liever : contekstEN want de toon waarop je het uitspreekt, en eventueel de gezichtsuitdrukking daarbij zegt nogal wat over de "betekenis".

Achja ! = tuurlijk ; helemaal niet aan gedacht
Achja....= boeien, zal wel
Achja = het is nu eenmaal niet anders
Ach ja = dat meen je niet ; effe serieus....
Achja = o verrek dat is waar ook
(Mer schieten me zo even niet te binnen, maar er zijn er geheid meer)

Eigenlijk is het een soort van "meegaan" of "instemmen" met de conversatie, te laten weten dat je luistert en een beetje meedoet met het gesprek, en ook vaak bijzonder bruikbaar als je NIET op zit te letten maar doet alsof ; dan kun je de toon een beetje in het midden laten.