Wanneer is 'binnenkort' niet meer 'binnenkort'?

De betekenis van het woord 'binnenkort' is volgens het woordenboek 'binnen enige tijd; spoedig'.

Na welke tijdsperiode er geen sprake meer is van 'binnenkort' is waarschijnlijk niet exact te bepalen, het is een rekbaar en relatief begrip, maar er móét een tijdsperiode zijn waarna je met absolute zekerheid kunt zeggen dat er geen sprake meer is van 'binnenkort'.

Als mijn buurman zegt: "binnenkort ga ik het gras maaien", en na drie jaar is het gras nog niet gemaaid, dan is het absoluut zeker dat hij niet de waarheid heeft gesproken.

Maar als hij zegt: "binnenkort vergaat de wereld", hoeveel jaren moeten er dan verstrijken om met absolute zekerheid te kunnen zeggen dat hij niet de waarheid heeft gesproken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
31.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt mij in ieder geval onwaarschijnlijk dat "binnenkort" een onbeperkte tijdsduur kan zijn. Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden op m’n laatste vraag, die van ‘binnenkort vergaat de wereld’...
Amadea
7 jaar geleden
Als de buurman in het laatste geval de waarheid heeft gesproken dan kan toch niemand dat meer bevestigen.

Antwoorden (1)

Dat hangt van degene af die het woord gebruikt, het is een relatieve tijdsduur.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zelf zou zeggen: "binnenkort" is niet later dsn een maand. Hie omvangrijker de verwachte gebeurtenis, hoe rekbaarder.Als ik binnenkort een nieuwe auto koop, is dat binnen enkele weken. Als iemand zegt dat hij binnenkort het gras gaat maaien, is dat binnen enkele dagen.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt mij in ieder geval onwaarschijnlijk dat "binnenkort" een onbeperkte tijdsduur kan zijn. Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden op m'n laatste vraag, die van 'binnenkort vergaat de wereld'...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het antwoord van computoon kan ik me goed in vinden. Hoe omvangrijker het is, hoe rekbaarder het wordt. Mooi antwoord.
tinus1969
7 jaar geleden
Als je zegt dat de wereld binnenkort vergaat, kan dat best langer dan een maand zijn. Verder wel eens met redenering van @Computoon.