Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom zeggen we :"we gaan in bad", terwijl we in feite een bad nemen of gewoonweg liggen of zitten in een bad ?

we "wandelen" toch niet in bad ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

het werkwoord 'gaan' is geen synoniem voor 'wandelen'. Gaan kan allerlei dingen betekenen, en een van die betekenissen is 'het starten van een actie'.

'We gaan in bad' betekent dus 'we starten met het nemen van een bad'.
(Lees meer...)
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! Klopt ! In het Nederlands gebruikt men het werkwoord "gaan" als hulpwerkwoord voor de toekomstige tijd. Ik ga in bad (of beter nog "ik ga baden") komt overeen met : ik zal baden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een +1 meer als waard

Andere antwoorden (4)

Als ik een bad zou nemen, dan ging ik naar de winkel om er een te kopen. Ik heb namelijk alleen een douche.
Je gaat in bad omdat je erin stapt; die beweging is eerst nodig voordat je kunt gaan zitten of liggen!
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, ik lig er uiteindelijk in en niet ernaast....ik hoef niet iedere keer een nieuw bad te nemen als ik er al eentje heb! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me meer dan logisch. Stomme vragen bestaan niet maar dit komt wel in de buurt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@raamklaza: inderdaad zeg pff... sommige mensen hebben echt niets te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg altijd "ik ga even badderen" ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jullie zien deze "woordspeling" als zijnde een bad aanschaffen, ik ben belg....en hier in onze streek zeggen wij nemen....
Ja gaat toch ook IN bad.... Hè zegt het zelf ook in de laatste 6 woorden van je vraag "liggen of zitten in een bad"...

Kom op zeg...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We gaan IN bad, omdat we er niet
- op gaan,
- of door,
- of over,
- of omheen

Dat is namelijk een beetje zinloos danwel onmogelijk.
We gaan er op een gegeven moment wel weer UIT.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga in de badkuip en ik ga een bad nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding