'Rustig vaarwater heeft nooit een goede kapitein voortgebracht', bestaat deze gezegde of een variant hiervan?

Hoi hoi,

Ik meen me te herinneren ooit zo een soortgelijk gezegde te hebben gehoord. Maar ik ben vergeten hoe hij precies gaat. Via Google kan ik hem niet vinden.

Betekenis daarvan is dat iemand juist beter wordt in iets door tegenslagen tegen te komen. Dus door uitdagingen niet uit de weg te gaan.

En degene die makkelijkste paden bewandelen (rustig vaarwater), dat zij eigenlijk lang niet zoveel geleerd hebben als iemand die de uitdaging aangaat.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
9.7K
Amadea
7 jaar geleden
Wat betreft de toelichting denk ik eerder aan het spreekwoord "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
\Mij valt meteen "in het land de blinden is éénoog koning" in, maar ook dat dekt de lading niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mij doet het denken aan het Engelse "you can't make an omelette without breaking eggs".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet hem niet precies . Maar iets van op de beste grond groeien niet de beste druiven . Ik dacht in eerste ook aan die zalvende dokters . En aan als de mensheid altijd tevreden en gelukkig was geweest waren we nooit uit onze holen gekomen . Onderdruk wordt alles vloeibaar( bij grote uitdagingen komen er ineens onverwachte oplossingen )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt geen omelet maken zonder eieren te breken.
Soms moet men iets afbreken om iets mooiers neer te zetten of een ideaal opgeven voor een hoger doel.
Het was een geliefde uitdrukking van de vroegere Minister van V&W mevr Neelie Smit-Kroes.Toen zij hoorde dat het oorspronkelijk een veel gebruikt gezegde was van Josef Stalin heeft zij deze uitdrukking niet meer gebruikt
Haar taalgebruik stond bol van gezegdes en uitdrukkingen zoals: je bakt geen potten om ze zelf in scherven te gooien. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden
Sommige problemen kunnen niet met zachtheid opgelost worden, dan maakt men het probleem vaak alleen maar groter.
Saneren met de kaasschaaf had tot gevolg dat de zaak failliet ging.
Neem je een halve maatregel omdat men bang is voor ruzie met anderen, dan kan dat ertoe leiden dat de zaak alleen maar erger wordt. De zaak gaat etteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lizio, wat dacht u hiervan:
Een ezel heeft nog nooit een goede ruiter voortgebracht.

Antwoorden (3)

In de Nederlandse taal bestaat dit gezegde niet.

Maar wel in het Frans, volgens http://www.special-dictionary.com/proverbs/source/f/french_proverb/64474.htm
En de Duitse taal kent er een variant op, volgens http://www.special-dictionary.com/proverbs/source/g/german_proverb/65923.htm
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.special-dictionary.com/proverbs/source/g/german_proverb/65923.htm
In a calm sea, every man is a pilot, is toch geen Duitse variant? De Franse variant zie ik ook niet. Deze Engelse uitdrukkingen in jouw bronnen dekken de lading niet.
In kalme wateren kan iedereen loodsen, betekent zoiets als: dat stelt niets voor, wat die doet kan mijn zus ook. Deze komt er in de Franse taal nog het dichtste bij :
à vaincre sans péril, on triomphe sans gloire , een citaat van Pierre Corneille
Winnen zonder risico is triomferen zonder glorie.
Het is in het Nederlands geen spreekwoord, maar een spreuk. Zoals er sinds Facebook zo velen over het Internet waren en soms in de daagse taal terecht komen, gewoon omdat het goede metaforen zijn. En dan krijg je soms het idee dat ze al heel lang moeten bestaan.

Ik denk dan ook dat de bron die ik voor je gevonden heb - het is een Belg - leunt op het van origine Zweedse maar ook in het Frans gebruikte spreekwoord "In kalme wateren heeft elk schip een goede kapitein"- wat niet helemaal hetzelfde betekent, maar uiteindelijk wel op het zelfde neerkomt.
Deze Wouter Ommeslag, zoals hij zich noemt, twitterde op 12 mei dit jaar :

"In rustig water kan iedereen kapitein zijn. Het is de storm die de professionals van de amateurs scheidt".

In die betekenis zie ik ook het wel oer-Hollandse spreekwoord "In het land der blinden is éénoog koning"; het is geen kunst de beste te zijn als de rest beduidend minder is, dat betekent nog niet dat je zelf iets voorstelt.

Helaas kan ik geen spreekwoorden of gezegden vinden (in welke taal ook) die precies de lading dekken die je zoekt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zij moesten eerst leren hoe er gehandeld moet worden tijdens die storm, dat kon alleen door ervaring op te doen. Dat leerden zij niet door alleen in rustig vaarwater te varen. @Marleen, wat dacht je van deze uitdrukking:
Als men de top wil bereiken in de Paardensport moet men niet op de ezel blijven rijden.
Een ezel heeft nog nooit een goede ruiter voortgebracht.
Rustig vaarwater heeft nog nooit een goede kapitein voortgebracht. Het is geen spreekwoord maar een uitspraak.
Deze uitspraak is mij al heel lang bekend, de opmerking wordt zeer vaak gebruikt in de scheepvaart. Het is een uitspraak die tijdens of na examens nog het meest gebruikt wordt omdat er altijd wel geklaagd wordt over het niveau van de vragen en de praktijkopgaven. Altijd is alles veel te moeilijk voor degenen die gezakt zijn voor een vaarbevoegdheid (niet te verwarren met vaarbewijs).

Een goede kapitein wordt men niet door alleen in rustige wateren te varen. Met moet ervaring opdoen in alle omstandigheden, ook in de moeilijkste. Brengt een kapitein door de meest wilde wateren het schip in veilige haven kan men ervan uitgaan dat hij kan varen volgens goed zeemanschap in alle omstandigheden.
Een kundig en vaardig persoon wordt niet gevormd door hem alleen makkelijke kunstjes te leren. leren.

In rustige wateren kan iedereen kapitein zijn, in kalme wateren kan iedereen loodsen betekent meer: wat hij laat zien is geen bewijs dat hij echt iets kan, dit is voor iedereen een makkie. Kort gezegd: dat kan mijn tante/zus ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke bedankt! Ik had gezegd dat het een gezegde (dus uitspraak) was, niet spreekwoord :-) Kan je dat breder doortrekken naar alle situaties? Of geldt deze uitspraak alleen voor op zee?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lizio, dat kun je best doortrekken naar andere situaties. Als het maar slaat op de gedachte dat men ergens goed in kan worden door alleen maar de eenvoudige dingen te leren. Stel jij wil graag een goede pianist worden, maar wil niet dag in dag uit die moeilijke toonladders spelen.
Van alleen maar "boer daar is een kip in het water" te oefenen, zal men nooit een goede pianist worden.
Rustig vaarwater, heeft nog nooit een goede kapitein voortgebracht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoel dus: als het maar slaat op de (verkeerde) gedachte, dat men ergens goed in kan worden door alleen maar eenvoudige ervaring op te doen. Als ik nu op deze site bij definities kijk, zou deze uitspraak best wel een spreekwoord genoemd kunnen worden.
Spreekwoord is een kernachtige uitspraak
Spreuk is een kernachtige uitspraak. http://spreekwoorden-gezegden.nl/verschillen/
Blijft de vraag:, wie is Barbara?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! Mijn vermoeden was toch wel juist (dat het in alle situaties toepasbaar is). Dit is Barbara:
http://barbaraschrijft.nl/wie-is-barbara-2/