Waar komt het woord 'Lullen' vandaan?

Lullen in de zin van kletsen wel te verstaan.

Nu geeft het etymologisch woordenboek de volgende herkomst:

"Mnl. lollen ‘zacht murmelend zingen en bidden’ [1439; MNW-P]; vnnl. lullen ‘neuriën’ [1573; Thes.], ‘kletsen’ in het is mijnen scult, ick heb te veel gelult [midden 16e eeuw; WNT].
Een klanknabootsend woord; zie ook → lul.
Mnd. lollen (nhd. lullen ‘neuriën, in slaap zingen; zuigen’, waarbij Lulle ‘sigaret’); me. lullen (ne. lull ‘zacht in slaap zingen’) en me. lollen ‘hangen’ (ne. loll); nno. lulla ‘in slaap zingen’, nzw. lulla, nde. lulle ."

Maar wat ik me nu afvraag is of het niet afkomstig kan zijn van de 'Lullische kunst'? Deze kunst, ook wel 'Ars magna generalis' genoemd, is gebaseerd op de Spaanse dichter/filosoof Raymundus Lullus (1235-1315) waarbij een redeneertechniek de redenaar in staat moet stellen in elke discussie over argumenten te beschikken.

Nu dacht ik, of het mogelijk is dat ons 'lullen' uiteindelijk op zijn naam teruggaat, ondanks dat het etymologisch woordenboek dat niet aanhaalt?

http://etymologiebank.nl/trefwoord/lullen1
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ramon_Llull

7 jaar geleden
in: Taal
4.3K
Amadea
7 jaar geleden
Een Goeie Vraag-deelnemer zal het heus niet beter weten dan het etymologische woordenboek. Leuk van jou bedacht, maar geen nieuwe kennis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen antwoord, want ik weet het niet, maar ik maak me sterk dat in een tijd zonder enige vorm van communicatie anders dan de dorpsomroeper , eén bepaalde kunstenaar ZO veel invloed had en ZO bekend was, dat zijn naam een begrip is geworden.
Dat er een verband is met het engelse "lullaby" verbaast me dan weer niet.

Antwoorden (1)

Mijn theorie hierover is altijd geweest dat 'lullen' naar het geslachtsdeel verwijst.

Want aan alleen lullen (oftewel, alleen mannen) heb je niks. Dan stopt alles, stopt het leven. Mannen alleen (zonder vrouwen) hebben geen (meer)waarde. Dat geldt ook voor lullen/gelul/lulkoek, dat zet geen zoden aan de dijk, daar kan je niks mee. Alsof je bijv. brood wilt maken, maar je hebt geen water of geen meel/bloem, kom je ook niet verder.

Vooral als we het in de context 'slap gelul' plaatsen. Aan slappe lullen (dus waar je niks mee kan behalve plassen) heb je nog meer niks.

Datzelfde geldt voor 'geouwehoer'. Je hebt weinig aan een 'ouwe hoer', je voelt het amper. Je bent bezig (met ouwehoeren) maar tegelijkertijd met niks bezig, het brengt niet het beoogde resultaat. Het kost tijd en moeite, maar uiteindelijk mis je hetgeen waar je het voor doet. Je hebt er wel een beetje plezier c.q. tijdverdrijf aan gehad/besteed, maar niet helemaal waarvoor je kwam.

Dit doet me gelijk denken aan de uitspraak 'rechts lullen, links zakken vullen'. Dat 'rechtse praatjes' is eigenlijk niet waar je het voor doet, je weet dat je daar niks mee kan, omdat het niet reëel/haalbaar is, maar tegelijkertijd kan je de andere kant wel je zakken daarmee vullen.

Ik kan het ook mis hebben, maar dit is mijn persoonlijke theorie hierover.