Wanneer heet het gestorven of overleden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
4.9K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja het verschil tussen beiden. Naar mijn gevoel zit er wel verschil in. Vandaar mijn vraag.

Antwoorden (6)

Het zijn synoniemen van elkaar voor zover ik het weet, dus iets is gestorven of overleden als het dood is gegaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De dood is een onomkeerbare toestand waarbij een voorheen levend organisme niet meer groeit, geen sprake meer is van metabolisme en geen actieve levensfuncties meer plaatsvinden (ademhalen, eten, drinken, denken, bewegen enzovoorts).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dus?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is niet wat het verschil is tussen gestorven of overleden. De vraag is wanneer iets gestorven/overleden heet. Dat is dus als iets 'dood' is, en ik leg hier uit wanneer men van een biologische dood spreekt.
ze hebben mij wel is gezegd dat je eers overlijdt en dat je dan vervolgens gestorven bent
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij zeg je altijd vandaag is ... gestorven. Als je nu een tijd later over dezelfde persoon praat zeg je toch die persoon is bijvoorbeeld 10 dagen geleden overleden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan, maar hoeft niet. De woordkeuze heeft niets te maken met hoe lang geleden iemand doodging.
'Ze betekenen precies hetzelfde. Wel is het zo dat 'overlijden' licht eufemistisch is, je zegt letterlijk namelijk niet dat iemand is doodgegaan, maar dat iemands lijden over is.

'Overlijden' zal eerder gebruikt worden voor mensen, en minder snel voor dieren. Al is er tegenwoordig geen strikt onderscheid meer, iemand zal voor een geliefd huisdier best 'overlijden' gebruiken, en over mensen hoor je ook steeds vaker dat ze 'gestorven' zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De woorden betekenen hetzelfde: nl. dat iemand niet meer leeft. In het gebruik zitten wel kleine verschillen. Je zegt wel: Hij is gestorven, maar niet mijn gestorven vader.
Terwijl je wel zegt: Hij is overleden en ook mijn overleden vader. Gestorven is een wat "volkser" taalgebruik en overleden is wat plechtstatiger en respectvoller. Er bestaan geen regels voor wanneer je overleden of gestorven moet gebruiken. Dit is een kwestie van aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even snel gequote:
Synonyms for gestorven
dood : geveld, kassiewijlen, koud, ontslapen, ontzield
overleden : dood, ontslapen