Wie heeft de klanken en uitspraken verzonnen van ons (westers) alfabet?

Wie heeft verzonnen dat je de M uitspreekt wanneer je beide lippen op elkaar hebt, en de N wanneer je je tong tegen je gehemelte doet? En hoezo lijken deze klanken niet alleen in uitspraak maar ook in schrift op elkaar?
En eigenlijk is vooral mijn vraag niet wie, maar HOE. Hoe zijn ze hierop gekomen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Ontwikkeling taal het schrift is later gekomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kortom, voor het zelfde geld was de & een M geweest. :) De teken (letter) geeft een klank aan, welk teken dit is geworden is tijdens de ontwikkeling van taal en schrift gekomen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schrift
Reddie
7 jaar geleden
Voor een twaalf jarige is dit een logische vraag.
Aangezien je je leeftijd niet vermeld deel ik je in indeze leeftijdsgroep.
gvrox
7 jaar geleden
En nog later kwamen de punten en de komma's ...

Antwoorden (1)

Je draait het om.

De uitspraak was er eerst, de vastlegging met letters of andere tekens is van latere datum. En hoe die klanken worden vastgelegd, is een kwestie van afspraak.
Bij ons kraait een haan gespeld "kukeleku". Maar als diezelfde haan kraait in Duitsland of Engeland is de schrijfwijze van het geluid totaal anders.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt zeggen dat de spelling de verpakking is van de taal. En zo nu en dan wordt de verpakking ook veranderd. Zo zijn we van "pannekoek" naar "pannenkoek" gegaan maar de uitspraak is hetzelfde gebleven.
Computoon