Waarom wordt er in het bevel "sois-là!" gebruik gemaakt van een subjunctief?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (2)

"Sois" is zowel een subjonctif- als een impératif-vorm. In deze zin dus een impératif.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"sois-là" is de gebiedende wijs (Impératif Present van het hulpwerkwoord être (hier dus niet gebruikt als de subjonctif)
Er zijn drie persoonsvormen van de gebiedende wijs:
Tu (jij; Ga, wees, doe etc.) Aan vrienden, familie, kinderen
Sois prudent! (wees voorzichtig)
Ne sois pas bête (wees niet dom)

Nous (Wij; De Nous-vorm wordt vertaald met 'laten we...') Aansporing
Ne soyons pas dupes.
Vous (U/jullie; gaat u toch, wees, doe etc.). Aan één persoon die een vreemde of onbekende is (kunnen ook jonger zijn dan de spreker), aan groepen mensen (meer dan twee), aan oudere mensen, aan vreemden
Soyez originaux – wees origineel

De subjonctif wordt vaak gebruikt in een bijzin die na de hoofdzin komt, en de bijzin wordt dan ingeleid in combinatie met het woordje QUE (dat)
Pierre est triste que Jeanne soit partie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Très clair. Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb geprobeerd een zin te bedenken waarbij "sois-là" wel als subjunctief gebruikt wordt.
Je suis si contente que tu sois là
Dan wordt er in ieder geval geen verbindingsstreepje gebruikt. Een lyric van Serge Lama
Je voudrais tant que tu sois là
Pour te dire ma solitude