Is een tautologie correct of incorrect?

In het Engels hebben we het woord 'tautology', waarvan ik aanneem dat het tautologie betekent, geleerd wat gebruikt word als een 'rhetorical device' en het dus correct gebruikt kan worden in overtuigende teksten. In het Nederlands word ons aangeleerd dat een tautologie incorrect is tenzij het bij een uitdrukking hoort zoals 'goed en wel'. Hoe zit dit nou?

Voorbeelden die als incorrect worden gezien in het Nederlands:
"Haastig liep hij snel naar het lokaal."
"Vermoedelijk kan zijn zaterdag waarschijnlijk niet."

Voorbeelden die als correct worden gezien in het Engels:
"This is like deja vu all over again" - Yogi Berra -
"Your acting is completely devoid of emotion."

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je aanname dat een tautologie in het Nederlands een fout zou inhouden is onjuist. Een tautologie is een retorisch begrip. In jet WNT staat er bij dit lemma: "Herhaling van hetzelfde denkbeeld met een synonieme uitdrukking; uitdrukking waarin twee of meer keer hetzelfde denkbeeld wordt verwoord.
↪— (Taalk.) Samengesteld woord bestaande uit synonieme samenstellende delen. "

Antwoorden (2)

Tautologie is niet altijd incorrect.

Bij een tautologie wordt hetzelfde begrip tweemaal genoemd. Meestal zijn het twee bijvoeglijke of zelfstandige naamwoorden. Enkele voorbeelden: altijd en eeuwig, blij en verheugd, eenzaam en verlaten, enkel en alleen, geheel en al, gehengen en gedogen ('toelaten'), gratis en voor niets, never nooit (niet), nooit ofte nimmer, open en bloot, pais en vree, met pracht en praal, vast en zeker en wis en waarachtig.

Pleonasmen en (vooral) tautologieën zijn lang niet altijd 'fout'; vaak worden ze bewust toegepast als stijlfiguur. Bijvoorbeeld om ergens extra nadruk op te leggen. Het hangt dus altijd van de tekst en context af of een pleonasme of tautologie storend is en overbodig, of juist zinvol.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!
Tautologie is vaak een herhaling of iets op een andere manier nogmaals aanduiden maar het is niet altijd fout omdat het onnodig zou zijn. Soms geef je ermee extra informatie of verklaring of het maakt een zin mooier.
Enkele voorbeelden ;
'I went there personally'....ik ging daar persoonlijk heen...het geeft iets meer impact aan de betekenis in de zin, net als in 'I heard it with my own ears' of 'I made it with my own two hands' ( je kan het ook met behulp van iets of iemand gemaakt hebben),
'The Gobi is a very dry desert'...kan toch leerzaam zijn als je niet weet wat de Gobi is.
'The shop gives away free tickets'....oké..ze geven weg maar kunnen er ook geld voor vragen (the shop gives away tickets with large discount bijv).
'Added bonus' betekent dat er een bonus wordt toegevoegd en kan extra stimuleren om het te kopen. Dit terwijl een bonus altijd een extraatje is. Toch kan het woordje 'added' net wat uitmaken om een klant opmerkzaam te maken.

Foute tautologie zijn meer woorden die zich letterlijk herhalen zoals;
'ATM is an 'Automated Teller Machine' machine. Dat is echt dubbelop en dus niet goed om te schrijven. Dat geld ook voor bijv. CD disk, Ram memory, hiv virus, enz.
amc
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
@laatste paragraaf: Een uitzondering daarop (of misschien beter gezegd het spelen daarmee) zijn de zgn recursieve afkortingen die vooral in de computerwereld populair zijn: https://en.wikipedia.org/wiki/Recursive_acronym