Schrijf je 'vanaf' of 'van af' in de zin ‘ergens vlees vanaf scheuren’?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
12.6K
Amadea
8 jaar geleden
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/afscheuren
paulus811
8 jaar geleden
Met welk luguber verhaal ben je bezig?
Erna55
8 jaar geleden
Het vlees van spararibs laat zich beter afscheuren dan afsnijden.

Het beste antwoord

Vanaf is in dit geval een combinatie van "van" en "af".
Zo kun je ook schrijven: "Ze klom op de ladder en is daar helaas vanaf gevallen.".

"Van" en "af" als twee aparte woorden schrijven is in ieder geval niet juist.

Je kunt zeggen:
"Ergens vlees vanaf scheuren" als de nadruk op scheuren ligt en niet het werkwoord "afscheuren" bedoeld wordt.
Anders zeg je "Ergens vlees van afscheuren".
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zucht ... Als je dan mint, vertel dan waarom.

Andere antwoorden (2)

In dit geval zijn het twee woorden, dus je scheurt ergens een stuk vlees van af.
"Vanaf" heeft met tijd te maken. Bijv. vanaf morgen wordt het beter weer
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Vanaf kan ook prima voor iets anders staan. het ervanaf brengen (klaarspelen, redden): De nieuwe partij heeft het er goed vanaf gebracht. Niet iedereen brengt het er zo goed vanaf.
-- Vanaf betekent volgens de woordenboeken 'te beginnen met/bij' of 'met ingang van'. Koenen omschrijft vanaf als "van de te noemen plaats of tijd af te rekenen (...) vanaf mijn tiende jaar". Volgens beide definities begint de reeks die wordt ingeleid door vanaf met het genoemde, in dit geval de vierde voorstelling. --
Dus het wordt : ergens vlees van af scheuren.

Toegevoegd na 12 uur:
Of je afscheuren zegt of af scheuren, hangt af van de context.
Wanneer je het vlees meestal snijdt, maar nu wordt het vlees getrokken, dan geeft " af scheuren" meer nadruk op het scheuren (i.p.v. Het snijden ).
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
Waarom geen "afscheuren"?
SimonV
8 jaar geleden
Volgens mij is het afscheuren.
Mijn antwoord was "van afscheuren" maar ik begon te twijfelen..