Wat houdt de dativus precies in, in het grieks?

Toegevoegd na 2 dagen:
In het latijn weet ik het wel, maar in het grieks waren er meerdere dingen volgens mij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Het beste antwoord

De dativus kan als allereerst er alleen maar zijn omdat er een bijvoeglijk naamwoord, werkwoord of voorzetsel bij staat die met de dativus gaat. Daarnaast kan het ook nog als betrokken persoon gebruikt worden (meewerkend voorwerp). Dit vertaal je met aan of voor. De dativus kan ool nog in bepalingen gebruikt worden, dit zijn er 3:
1. Om het instrument of middel aan te geven waarmee iets gebeurt
2. Om een oorzaak uit te drukken waarom iets gebeurt
3. Om de manier waarop of de omstandigheden waaronder iets gebeurt uit te drukken

Als laatst kan een dativus ook nog als bezit gebruikt worden, dan staat er een vorm van zijn in de zin, bijvoorbeeld: aan/voor Henk is een gele auto, dit betekent dan: Henk heeft een gele auto
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is het meewerkend voorwerp, dat moet je vertalen met 'aan' of 'voor' ervoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of 'met' 'door'
Als je bedoeld wat het is, dan is het het meewerkend voorwerp. Dat is het in het Latijns in iedergeval. En de vertaalaanwijzing is: aan/voor. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit wat je zoekt? (zie bronnen)