Waar komt de streeknaam Salland (deel van Overijssel) vandaan?

Pas las ik ergens dat de naam Twente komt van de Germaanse stam Tubanten. Maar waar de naam Salland vandaan komt kan ik nergens vinden

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je op wiki kijkt bij Salland, dan is het de eerste zin.

Het beste antwoord

Toen de Romeinen rond het begin van onze jaartelling oprukten in de Lage Landen waren deze bewoond door verschillende Germaanse stammen. De namen van deze stammen zijn tot ons gekomen in gelatiniseerde vorm. Daarbij waren ook de Salii.

Tegen het einde van de derde eeuw na Christus verenigden een aantal Germaanse stammen langs de Rijn zich tot een verbond: de Franken. In een brief aan Rome in 358 noemt Julianus II (de Romeinse opperbevelhebber in Gallië) deze Franken "Francos, quos consuetudo Salios appellavit" en dat betekent: Franken, die gewoonlijk Salii worden genoemd. Dit is de oudste vermelding van Salii als stamnaam. Hun naam stamt hoogstwaarschijnlijk af van Salland, dat in de 9e eeuw Salahom heette.

Waarschijnlijk is Salii een latinisering van Oudgermaanse Saljōz, meervoud van saljaz met de betekenis ‘heel, gezond, goed’. En nevenvorm van Salwōz, meervoud van salwaz, dat buiten het Germaans verwant is aan o.a. Latijn salvus ‘gezond, behouden, ongeschonden’ en Grieks hólos ‘geheel’. Het verdringen van salwaz door saljaz zal gebeurd zijn om het onverwante en weinig vleiende salwaz met de betekenis ‘geelbruin, grauw, vuil’ (Nederlands zaluw, Engels sallow) te vermijden.

Saljōz dan wel Salwōz met de betekenis ‘gezonden, helen, goeden’ zou in het hedendaagse Nederlands Sellen of Saluwen zijn geworden.

De streeknaam Salland gaat terug op de Oudnederlandse of Oudsaksische derde naamval meervoud Salawom ‘(bij de) Saluwen’, dat in de 9e eeuw is opgeschreven en gespeld als Salahom, en waarbij de -h- slechts een overgangsklank is. Waarom juist in deze streeknaam niet Saljōz, maar de gemakkelijk met salwaz ‘geelbruin, grauw, vuil’ te verwarren nevenvorm Salwōz overleefde is niet duidelijk. Misschien dat het een nagalm is van spot door buurstammen en/of nieuwe heersers.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

De naam Salland werd traditioneel in verband gebracht met de Saliërs, een Frankische stam. Deze zouden dan in laat-Romeinse tijd (ca. 3e eeuw) verdreven zijn door de Saksen.

In 814 wordt een gebied beschreven dat men Salahom noemt en is gelegen waar de rivier de Hisla uitmondt in de zee. In 1225 is er een bisschoppelijke schout aangesteld over het gebied Psallandia. Bisschop Jan Van Arkel vormt in 1346 een nieuwe bestuurlijke eenheid en noemt het landschap Salland.
AlphaLimaSierra