Schrijf je "hij kwam daar tegen in het geweer" of schrijf je daartegen (aan elkaar)?

en hoe is dat bij "hij ging daar tegen in"?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
7.1K
Antoni
8 jaar geleden
Ik vermoed dat correct is: "Hij kwam daartegen in het geweer." en "Hij ging daar tegenin." Kijk verder op https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/er-voorzetsel-werkwoord voor een (heel) uitgebreid advies.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verweer niet geweer Tegen iets in verweer komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij kwam daartegen in verweer.
Antoni
8 jaar geleden
Nee, hoor, @MrTomaat, (tegen iets) in het geweer komen is ook een uitdrukking, net als in verweer komen tegen iets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij ging daartegen in. Van de link van Antoni: Wat bracht ze ertegen in?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah inderdaad. Is dat een verouderde vorm? Nog nooit iemand horen gebruiken.
Antoni
8 jaar geleden
Volgens de lijst op https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/er-voorzetsel-werkwoord zijn er twee mogelijkheden, afhankelijk van de betekenis: • ertegenin gaan (tegenspreken): De oppositie ging er fel tegenin.
• ertegen ingaan (niet stroken met): Dit strookt niet met mijn opvattingen; het gaat er zelfs lijnrecht tegen in.
Antoni
8 jaar geleden
@MrTomaat, ik weet niet of dit een verouderde vorm is. Volgens sommigen is het een Vlaamse uitdrukking (zie http://wielerprikbord.nl/read.php?8,26337,26532 ), maar zeker dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb jij het wel eens zelf gehoord?
Antoni
8 jaar geleden
Ja, ik heb het zelf wel eens gehoord. Overigens kan je het woord "zeker" in mijn laatste reactie negeren. Dat hoort daar niet.

Het beste antwoord

Wanneer een voorzetsel onderdeel is van een werkwoord, mag het niet aan 'er/daar' of een ander voorzetsel vast worden geschreven. Wel aan de rest van het werkwoord als dat er direct achter staat. Om zulke combinaties te analyseren, moet je bekijken om welk werkwoord het in de zin gaat.

Ertegenin gaan (tegenspreken): De oppositie ging er fel tegenin.
Ertegen ingaan (niet stroken met): Dit strookt niet met mijn opvattingen; het gaat er zelfs lijnrecht tegen in.

Hoe zit het dan bij "ergens tegen in het geweer komen"? Je komt ertegen in het geweer. Hij kwam daartegen in het geweer.

Oudere betekenissen van het woord geweer zijn niet meer in gebruik, met uitzondering van die in de vaste uitdrukking 'in het geweer komen': zich verdedigen.
Amadea