Hoe kan je de essentie uit een tekst halen?

Ik ben bezig met een samenvatting, maar ik ben erg slecht in de belangrijkste dingen uit de tekst te halen.

Hoe kan ik dit verbeteren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.2K

Antwoorden (4)

Gewoon een tekst goed lezen. En dan nadenken, als ik iemand deze tekst zou vertellen wat zou ik dan precies zeggen.
Of als iets belangrijk is, wordt het vaak heel uitgebreid beschreven met allerlei argumenten etc.
Dat is ook vaak belangrijk.

Je kan het ook gewoon heel vaak doen. Lees een stukje uit de krant, en schrijf dan gewoon op wat er stond in maximaal 10 regels. Zo leer je vanzelf de belangrijkste dingen er uit te pikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan, dat je, als je aan je boek werkt, steekwoorden per hoofdstuk hebt, zodat je daaromheen het verhaal schrijft.

Als je uit andermans woorden de essentie moet halen, doe je het gewoon omgekeerd : een kapstokje maken, zodat je weer precies weet waar het hele verhaal over ging, als je de steekwoorden/steekzinnen leest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
speedreading is een optie voordat je de text daadwerkelijk leest kan je hem scannen door er snel met je ogen overheen te gaan, je focus ligt dan bovenaan de letters.

als je dit nu zou doen zou je de kernwoorden onthouden :

- speedreading

- text

- scannen

- focus

- bovenaan de letters

en daarmee de context zelf kunnen invullen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan heel gemakkelijk. In tv gidsen staan ook samenvattingen van bijv. een film. Stel je voor 180 min. speeltijd en een samenvatting van 10 regels! Dus maak een eerste instantie een samenvatting van 10 regels en breidt hem dan uit met essentiele aanvullingen.