Is er een Nederlands woord voor het Engelse 'siblings'?

En dan ook echt 1 woord, niet zeggen dat het 'broers en zussen' is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
26.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 maanden geleden zijn er 6 antwoorden gegeven op deze vraag : toets 'siblings' in in de zoekfunctie : misschien interessant om even te lezen

Antwoorden (13)

Helaas, dat woord bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. De duitsers hebben het wel (Geschwister), maar in het Nederlands is er geen apart woord voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brusje

... Dit omdat er in het Nederlands geen ander woord bestaat dat broertjes en zusjes samenvat, zoals in het Engels siblings en in het Duits Geschwister.

Het hele verhaal staat in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brusjes wordt eigenlijk alleen actief gebruikt in het hulpverleningscircuit voor broers en zussen van kinderen met een handicap of psychiatrische stoornis. Zo heb je brussencursussen, brussenkampen enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch gebruik ik het ook al heel lang zo. Zal het wel ergens opgepikt hebben een keer, maar het is een prachtig woord dat de lading prima dekt.
[N] (Verwantschap): bloedverwantschap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloedverwantschap slaat ook op je ouders. Je ouders zijn niet je siblings...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk :( my bad
Het is niet mooi, maar:

tweedegraads-bloedverwanten
rose
13 jaar geleden
mijn brussen ofwel zoers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mede-kindgezinsleden?
Er is geen ander woord voor, maar met wat fantasie kun je allicht wat bedenken.:)
amc
13 jaar geleden
Er is geen woord in de Nederlandse taal dat dezelfde betekenis heeft als "siblings" in de Engelse taal. De enige vertaling die mogelijk is, is toch "broers en zussen".

Het woord "siblings" is een verzamelnaam voor je broers en zussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommigen gebruiken het woord brussen of brusjes,maar dat is niet officiëel en ook niet ingeburgerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nestgenoten (ivm dieren, maar eigenlijk ook met mensen).
Rieneke1
13 jaar geleden
gezinsleden... al is het niet helemaal goed, omdat daar ook de vader en moeder onder vallen.
Het wordt ook vaak vertaald met verwanten, maar ook dat is eigenlijk veel te ruim.
Bij dieren zou je nestgenoten zeggen, maar dat hoor je bij mensen niet vaak... wel 'uit hetzelfde nest komen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord 'kroost' komt volgens mij het dichtst in de buurt, alhoewel het niet helemaal de lading dekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duus zover ik kan vinden is geen woord

Maar een paar van de antwoorden zetten me aan om creatief zijn, maar hoe creative kunnen we zijn?
Tot nu toe hebben we
- tweedegraads-bloedverwanten
- Mede-kindgezinsleden
- brussen
- zoers
- brusjes
Kunnen we nog meer bedenken? Ik denk ja en voor inspiratie kunnen we naar andere talen kijken zoals japans en duits xd
Japans heeft een woord for "broers" en "broers en zussen": "kyoudai" en het duits? Die heeft "das Geschwisterkind" voor broer en "die Geschwister" voor "broers en zussen" xd
Nu hebben we wel een verzamelnaam for broers bij elkaar: "gebroeders" dus misschien kunnen we afkijken van het duits en er "gebroed" van maken xd
We praten blijkbaar al over "uit hetzelfde nest" en vogels broeden hun eieren in een nest xd

Lang verhaal kort: met een beetje creativiteit zouden we "gebroed" kunnen zeggen ;)