De gedachte bij de marketing van veel verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen is dat ze in hun reputatie mee kunnen liften op die van de farmaceutische industrie. Voor medicijnen wordt vaak het zogenaamde potjeslatijn gebruikt, dat overigens voor meer dan de helft uit Grieks bestaat.
Naar mijn idee kan 'ex' hier niet gezien worden als 'uit', dus in de betekenis van wissen. Dat zou bijvoorbeeld impliceren dat 'Sanex' betekent 'einde aan de gezondheid'. Dat kan niet de bedoeling zijn. '-ex' is een veelvoorkomende postfix in het Latijn (bv. rex, silex, etc&), maar betekent niet hetzelfde als 'ex' als prefix. Eerder lijkt 'ex' een agens (middel om iets te bereiken) aan te duiden. Zo is een 'rex' een 'regeerder', en 'Sanex' een 'gezondmaker'.
-ex komt overigens ook voor als -ix (Beatrix, Glorix), of -ox.

Overigens is ook vaak geen betekenis meer te achterhalen, zoals bijvoorbeeld in het geval van Elmex. Het gaat om marketing, dus het effect is belangrijker dan etymologische juistheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou "ex" bij medicijnen niet kunnen. Veel medicijnen laten toch een ziekte verdwijnen.

Andere antwoorden (1)

Mijn verklaring zou zijn (eveneens niet wetenschappelijk gestaafd), dat een merknaam, eindigend op -ex of -ax of -ox gewoon lekker in de mond ligt. Veel meer producten en benamingen hebben een dergelijke uitgang: typex (correctiepen), Sanex (ook een deo-merk), Glassex (om de ramen mee te zemen), Datex (even Googlen en je vindt er vele), Fifax (afvoerontstopper), Kleenex (tissues), Bonox (zie Google), Detox (idem) en ik denk dat ik zo nog wel even door kan gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Paar voorbeelden zijn wel te verklaren, bv. Glassex en typex, heeft met 'uitwissen' te maken (ex = o.a. uit). Rest weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit verklaart misschien ook waarom het voor deodorant wordt gebruikt. Het wist zweetgeur weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ha, als je het zo bekijkt, zou dat inderdaad ook nog kunnen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plusje voor fader.