Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de passieve vorm van liefhebben?

Hij wordt liefgehad?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dät is correct Nederlands, hij wordt liefgehad. Maar mooie taal is het niet.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het anders uitdrukken.
Er wordt van hem gehouden
Er is iemand die hem liefheeft/zijn mensen die hem liefhebben
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je een bron? Waarom is het niet 'hij die lief wordt gehouden'?
Amadea
8 jaar geleden
Dan zou het moeten zijn 'hij die geliefd wordt'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat het niet gaat om het werkwoord liefhouden, maar om het werkwoord liefhebben.
En de passieve vorm van hebben zou zijn hij wordt gehad, en niet hij wordt gehouden.
erotisi
8 jaar geleden
Het is ook: hij heeft lief en niet hij liefheeft dus waarom zou het niet zijn: hij wordt geliefd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij wordt geliefd zou de passieve vorm zijn van het werkwoord lieven, maar dat bestaat niet.
Amadea
8 jaar geleden
Jawel hoor, Haivon, dat is een oud Nederlands werkwoord: http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M037188
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ha, grappig dat t toch bestaat.
kierkegaard47
8 jaar geleden
"'k hou je lief!" klinkt wel als iets dat in het Koningslied had kunnen staan :)

Andere antwoorden (1)

Het voltooide deelwoord is inderdaad 'liefgehad'. Het is alleen geen goed Nederlands om er het koppelwerkwoord 'worden' bij te gebruiken. 'Ik word liefgehad' klinkt niet...het kan niet in deze vorm. Je kunt alleen zeggen: " Ik heb (had) liefgehad", "hij heeft(had) mij liefgehad" enz. Je kunt ook nog zeggen: "Zal (zou) hebben liefgehad maar 'worden' en 'hebben' kan niet samengaan.

Er zijn namelijk bepaalde regels voor het gebruik van bepaalde koppelwerkwoorden in combi met een voltooid deelwoord. Zo zou je ook niet kunnen zeggen " de soldaat wordt gewond" want daar hoort 'is' bij. Dit is slechts een voorbeeldje, maar zo zijn er meer...

Toegevoegd na 5 minuten:
De passieve vorm van liefhebben kan dus niet met het koppelwerkwoord 'worden'. Je kunt wel zeggen: "men heeft mij lief" of "ik wordt bemind...gekoesterd " enz.
(Lees meer...)
amc
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding