Hoe zie je de vertaling van een Nederlands woord in vele talen tegelijk?

Als je een kind een welluidende doopnaam wil meegeven kan het interessant zijn om een bepaald Nederlands woord bv. het woord blijdschap over te brengen naar een taal waarin dat woord een mooie klank heeft. Maakt niet uit welke taal want het gaat om de klank. Woordenboeken waarmee dat kan heb ik op internet weliswaar gevonden maar het uitvogelen duurt lang. Je moet steeds heen en weer. Is er ook iets te vinden waarbij dat Nederlandse woord in EEN oogopslag vertaald wordt in vele talen tegelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Antwoorden (2)

Dat kan onder andere op de site van vertaalwoord (zie bronvermelding).
Het zijn dan niet heel veel talen, maar het is een begin. Ook geven ze synoniemen. Ik heb het woord 'blijdschap' even voor je geprobeerd. Het eerste rijtje woorden is een vertaling van het woord. Het tweede (langere) rijtje woorden zijn synoniemen van het woord blijdschap.

Nederlands: blijdschap
Engels: gladness, joy
Italiaans: gioia
Papiamento: alegria
Fries: blydskip

Nederlands: verheugenis, verheuging, vreugde, blijdschap, blijheid
Engels: gladness, delight, joyfulness, joy
Frans: joie, allégresse
Duits: Freude
Spaans: alegría
Italiaans: gioia
Deens: glæde
Zweeds: fröjd
Papiamento: alegría
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Dat is dus ook woord voor woord taal voor taal de vraagsteller vraagt
Is er ook iets te vinden waarbij dat Nederlandse woord in EEN oogopslag vertaald wordt in vele talen tegelijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je in de link gekeken? Je typt 1 woord in en krijgt de lijst zoals ik die heb opgesomt.
Dus: dit is een site waar je één nederlands woord in EEN oogopslag vertaalt in vele talen tegelijk.
Als het gaat om de voornamen die men aan een kind wil geven, en de Engelse taal is geen probleem, dan kan ik http://www.behindthename.com/ adviseren.
Om het voorbeeld te gebruiken: blijdschap is in het Engels 'joy'. Type je dat in het zoekvak en klik je op "search meanings" dan krijg je onder andere de volgende opties:
Añuli (in het Igbo), Ayo (in het Yoruba), Boitumelo (in het Tswana), Chara (in het Grieks), Desta (in het Amharisch), Etsuko (in het Japans), Farah (in het Arabisch), Freyde (in het Jiddisch), Gil (in het Hebreeuws), Gioia (in het Italiaans) ... et cetera.
Amadea