hoe heet een Engelse tekst die in Nederlandse uitspraak geschreven is?

Hoe heet het dat bijvoorbeeld een Engelse tekst van een liedje zo geschreven is dat als je uit op zijn Nederlands uitspreekt dat je perfect Engels praat. dus bijvoorbeeld als de Engelse tekst dit is: I like you very much.
dan staat er in het Nederlands: "ei lijk joe verrie mutsj

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.8K
capthavoc
8 jaar geleden
fonetisch ?
dat is niet specifiek tussen verschillende talen maar komt wel in de buurt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
aai laaik joe verrie mutsj

Antwoorden (1)

Dan is de tekst fonetisch opgeschreven.

Toegevoegd na 3 minuten:

Jouw voorbeeld is een heel elementaire vorm van een fonetische schrijfwijze. Als je het zo opschrijft, zal een Nederlander het zo uitspreken dat een Engelsman het zou kunnen verstaan. Maar als je dezelfde letters aan een Spanjaard, een Pool of zelfs een Engelsman zou voorleggen met de opdracht de tekst uit te spreken, zou er iets onverstaanbaars uitkomen.

Om dat probleem te ondervangen is het Internationaal Fonetisch Alfabet bedacht. Dat zijn een aantal tekens (soms bestaande letters, soms tekens die op letters lijken maar het niet zijn) met een welgedefinieerde uitspraak. Woorden die in het Internationaal Fonetisch Alfabet zijn opgeschreven, worden door iedereen, waar ook ter wereld, op ongeveer dezelfde manier uitgesproken - hooguit met een moedertaaleigen tongval waar je nu eenmaal niet aan ontkomt.

Toegevoegd na 1 uur:

Hier een voorbeeld van het Internationaal Fonetisch Alfabet. Dit voorbeeld komt uit onderstaande link. Er staat 'international phonetic association', maar dan fonetisch.

ɪntə'næʃənəl fə'nɛtɪk əsoʊsi'eɪʃn

Cryofiel
8 jaar geleden
zondag
8 jaar geleden
Jouw uitleg van het begrip fonetisch verdient alle lof. Dikke + van mij.
Ivana
8 jaar geleden
Plus