Waar komt het woord loezen vandaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.2K
Cryofiel
8 jaar geleden
Loezen? Nooit van gehoord. Loosen? In de zin van verliezen?

Antwoorden (2)

Uit het Duits: lösen (loesen) betekent lossen, bevrijden, laten lopen. Zo is loezen in het Vlaams gekomen om aan te duiden dat er stoffen uit het lichaam geloosd worden.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus lozen..
Hangt ervan af of je

*een werkwoord bedoeld.
Dan hebben we het over loezen als hierboven omschreven. Lozen dus.

*een zelfstandig naamwoord wil zeggen
Dan is loezen hetzelfde als borsten
aka ... tetten, memmen, prammen, tieten, den tweeling, jetsers, melkzwabbers, memmen, bazinga's, voorgevel, spiegeleitjes/pompoenen (grootte), balkon, schap, melkbrigade, tettecaré, jam's, ...
Er zijn veel andere nog maar die ga ik niet allemaal opsommen.

Ik neem aan dat het weer gewoon een woord is dat erg veel verbasterd is van boezem.