welke talen kun je het beste leren als je als tolk wilt werken?

Hallo,

Ik wil graag een opleiding als tolk gaan doen.
Mijn vraag is wat voor talen je het beste kunt leren, talen die juist veel gesproken worden of talen die juist niet veel gesproken worden?

Mocht iemand weten of er in het beroep als tolk veel werk te vinden is zou ik ook dat graag willen weten.

Suggesties voor talen zijn ook welkom.

alvast bedankt

Toegevoegd na 27 minuten:
extra informatie over wat ik momenteel doe:
-Ik doe nu een opleiding recreatie & toerisme
-Ik heb al 5 jaar duits en beheers deze taal redelijk op wat grammaticale foutjes na,
-ik heb al 6 jaar engels ook deze taal beheers ik op wat grammaticale foutjes na
- Ik heb de basis van de talen Frans, Spaans en ook weet ik hoe de grammatica van de Turkse taal in elkaar zit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Amadea
8 jaar geleden
Jij gaat het pas redden als tolk wanneer je een tweede taal naast je moedertaal bijna net zo perfect beheerst. Het gaat er dus niet om te kiezen welke taal de meeste kans op werk geeft en die snel even te leren, maar om welke taal jij nu al onder de knie hebt.
Antoni
8 jaar geleden
Kijk voor meer informatie over het beroep van tolk eens op http://www.nationaleberoepengids.nl/Tolk. Daar vind je onder meer deze informatie: "Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden tolk Doorgroeimogelijkheden zijn afhankelijk van de werkgever. Als een Tolk de goede wergever tegenkomt is er de mogelijheid tot een vaste aanstelling, zo ook bij bijvoorbeeld de Verenigde Naties of een ambassade. Overige perspectieven zijn afhankelijk van de eigen inzet en doelen."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij ligt dat er aan waar je wilt werken. Wil je in Nederland blijven, overweeg dan een taal die veel niet-Nederlands sprekende mensen hier spreken, zoals een oost-europese taal (deze mensen zijn vaak 'alleen' in Nederland.) Ook Turks of Marokkaans kan een optie zijn, maar houd er rekening mee dat deze mensen vaak ook Nederlandssprekende familie hebben.
Wil je in het buitenland werken om te tolken naar het Nederlands, dan zul je de taal (of talen) van dat land goed moeten beheersen.

Antwoorden (1)

Daar gaat veel tijd in zitten. Engels is een wereldtaal, maar is niet de meest gesproken taal. Chinees is de meest gesproken taal, dus dat valt te overwegen. Ook inderdaad het Engels, maar ook Russisch, Spaans, Portugees, Arabisch en noem maar op. Als bron een afbeelding, waarin de meest gesproken talen worden weergeven.