Is het "het totaal aantal respondenten" of "het totale aantal respondenten"?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Het beste antwoord

In de regel krijgt een bijvoeglijk naamwoord vóór een zelfstandig naamwoord altijd een -e, behalve bij onzijdige woorden in het enkelvoud met een onbepaald lidwoord: Een mooi paard. Het mooie paard.

Het zelfstandige naamwoord aantal is onzijdig, daarom hoort daar als lidwoord 'het' bij. Daarom is de juiste combinatie: Het totale aantal respondenten.

Je kunt alleen "totaal aantal" gebruiken bij een onbepaald lidwoord. Een totaal aantal arbeidskrachten.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea
Je verhaal is ongetwijfeld volgens het boekje. Toch hoor je in de praktijk ook zinnetjes als "het totaal aantal kettingrokers neemt af", "het totaal ontbreken van enig normbesef is rampzalig". Dus mét een bepaald lidwoord.
Ik denk dus tóch dat mijn antwoord het juiste is: volgens de regels is het zus, maar in de praktijk zo. "Het totaal aantal" is minstens toegelaten.(Ik heb nog even gezocht bij Onze Taal, maar kon niets vinden.)
Amadea
8 jaar geleden
Misschien is dit een "bewijs", Gesp: Het totale aantal verzoeken om taaladvies - zo staat er op https://onzetaal.nl/uploads/editor/jaarverslag2011.pdf
Het zou mij onwaarschijnlijk voorkomen dat de schrijvers van onzetaal.nl zelf een taalfout maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, "Het totale aantal" is zeker goed en Onze Taal maakt geen fouten. Maar ik blijf geloven dat "het totaal aantal" op z'n minst toelaatbaar is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uiteraard bepaalt de gebruiker van de taal hoe het is; de taalwetenschap beschrijft dit alleen maar. Mij klinkt 'het totaal aantal' zeer vreemd in de oren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google beslist (gelukkig) natuurlijk niet of iets goed of fout is, maar naar aanleiding van "mij klinkt dit zeer vreemd in de oren": Google geeft op "het totaal aantal" 474.000 hits en op "het totale aantal" 364.000.
Dus, goed of fout, dat het je zeer vreemd in de oren klinkt is merkwaardig; de gebruiker heeft voorkeur voor "het totaal aantal".

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het puur volgens de regels "totale aantal" zou moeten zijn, maar overal wordt "totaal aantal" gebruikt. Dat is op z'n minst een toegelaten vorm en misschien wel de voorkeurspelling.

Toegevoegd na 2 dagen:
Zie ook mijn reactie (= #5) op het tweede antwoord. "Het totaal aantal" wordt vaker gebruikt dan "het totale aantal".