Hoeveel werkwoorden kunnen er maximaal achter elkaar in één zin?

Toegevoegd na 21 uur:
Ik bedoel het aantal werkwoorden achter elkaar; dus zonder andere woorden er tussen (zelfstandig nw ect)

En zonder komma's ;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
18.9K

Het beste antwoord

In elk geval 6x:
Een aantal dagen zonder te fietsen zouden moeten worden kunnen gerealiseerd.

Toegevoegd na 4 minuten:
7:
Een aantal dagen zonder scheldend fietsend zouden moeten worden kunnen gerealiseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm misschien.... Ik snap niet veel van Nederla
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je toevoeging is geen briljante, het zijn niet allen werkwoorden. Desalniettemin een goede poging! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind hem wel behoorlijk briljant hoor. 3 keer zoveel werkwoorden als in de voorgaande antwoorden, echt heel knap hoor.

Andere antwoorden (11)

Als vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegens vlug.

5X
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom hier niet verder dan 3!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en 2 zelfstandige naam woorden
maar hij is wel leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je een goeiere vliegen mepper dan ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's 2x een werkwoord achterelkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jep., zijn er maar 2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt,ik heb ze zien.....
Wanneer achter vliegen vliegen vliegen, vliegen vliegen, vliegen achterna
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's 2x een werkwoord achterelkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn er ook maar 2 ; nog altijd geen record.
4 dus, de eerste en laatste keer vliegen zijn zelfstandige naamwoorden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een zin met 5 werkwoorden achter elkaar wel zou moeten kunnen worden geconstrueerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag hier niet rond staan lopen hangen weet je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou jou wel eens hebben willen zien durven blijven staan kijken.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De volgende zin heeft er 8:
Ik zou je wel eens van het lachen huilend hebben willen zien blijven staan kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik denk 7 want lachen in deze zin is een zelfstandig naamwoord. Er staat immers HET lachen.
Bij mijn weten zit daar geen limiet aan; zolang het context heeft staat onze grammatica het toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Oma had willen kunnen blijven leren schaken" zei huilend opa afwassend.
-wát had ze?
Hij zuchte, boog, herhaalde snikkend: "had willen kunnen blijven leren schaken!"

die laatste bestaat eigenlijk uit 2 zinnen,
ik kom dus niet verder dan de 6 uit de 1e zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er mogen zeker geen komma's tussen staan? Want dan zou het namelijk vrijwel eindeloos kunnen: "Het is verboden in de bibliotheek te schreeuwen, rennen, fietsen, springen, schaatsen, rolschaatsen, basketballen, voetballen, jongleren, dansen, worstelen, snowboarden, vechten, schreeuwen, eten,
etc etc. Die kan je zo lang maken als het aantal werkwoorden dat je kent.

Maar goed, dat is niet zo leuk als zinnen zonder komma's natuurlijk, die zijn wel veel toffer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Nederlands kunnen we verschrikkelijk leuk werkwoord op werkwoord stapelen, waardoor je af en toe zinnen uitbraakt waarvan je zelf denkt : huh ? Was dat goed ?

De langste die ik me herinner was iets van : ...weet ik zeker dat jullie hem zullen moeten hebben kunnen zien springen. Volgens mij ging het om een vlo ofzo. Zes infinitieven op een rij ; petje af.

Natuurlijk moet je kunstmatig nog langere onzinzinnen kunnen maken, en zijn er ook zinnen waarin zelfstandige naamwoorden die hetzelfde zijn als werkwoorden verwerkt, maar da's niet eerlijk. Er kunnen er echter net zo veel achter elkaar als je nodig hebt om een goede zin te formuleren ; daar zijn geen vaste regels voor.