Omdat dat een verkorting is voor "zo lelijk dat je erop moet spugen": het is zo onaangenaam dat je er kotsmisselijk van wordt.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Betekent spugen hier dan overgeven of "speeksel spugen"? Want als je ergens op spuugt neem ik aan speeksel, maar als je kotsmisselijk van wordt neem ik weer aan etensresten braken.
Amadea
8 jaar geleden
Beide zijn mogelijk. In http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M065606.re.1 staat: Om (van) te spugen, om van te kotsen, walgelijk.