Wanneer mag je iets je eigen naam geven?

En mag je het dan ook een onzinnige naam geven?
Bijvoorbeeld huppeldepupplant
Of het Syndroom van Huppeldepup?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (4)

Als jij de 'uitvinder' bent van iets, mag je zelf weten welke naam je het geeft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je een nieuwe soort plant of dier ontdekt (of een nieuw ras hebt gekweekt, bij rozen en tulpen komt dat veel voor), mag je het in de regel een naam geven.

Meestal volgen mensen de structuur door aan de Latijnse deel vande naam die er vaak al is voor de familie of de species bijvoorbeeld) uit te breiden met een latijns klinkende variant op de eigen naam. Maar er zijn geen strakke wetten voor ; je mag in plaats van je eigen naam ook kiezen voor huppelepuppitis, als die nog niet bestaat tenminste.

Als jij een nieuw syndroom ontdekt, mag je dat het Syndroom van jezelf noemen, maar ook van de patient bij wie je het ontdekte, of van het belangrijkste verschijnsel dat je waarneemt, of als je dat graag wilt het syndroom van Huppelepup. Wat ik niet zou adviseren als je enigszins serieus genomen wilt worden, maar het mag best.

Herkenbaarheid of herleidbaarheid is wel prettig en handig bij naamgeving, maar niet strikt noodzakelijk. Naast de officiële wetenschappelijke naam, kan er echter ook een naam ontstaan of bedacht worden in de volksmond. Daar heb je dan beduidend minder invloed op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles mag je je eigen naam geven. Maar of anderen die naam overnemen is afwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel mag je iets je eigen naam geven als jij de eerste bent die het ontdekt heeft, of uitgevonden heeft. Maar natuurlijk mag je alles je eigen naam geven. In onze familie hebben we ook veel bijnamen voor dingen wat eigenlijk al wel een naam heeft. Maar ander mensen hoeven het dan ook niet zo te noemen, en die naam zal ook niet in boeken staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens mij mag dat wel. Zeker weet ik dat niet. :$
Maar als je jou nieuw ontdekte diersoort een huppeldepupplant noemt, staat dat wel een beetje voor schut. Ik denk dat je dat ook niet zo snel doen zal, ik zal het namelijk een Mainalant of iets dergelijks noemen. XD