hoeveel woorden zijn er die met de 'q 'beginnen?

In de nederlandse taal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
10.1K
SimonV
9 jaar geleden
Hier staan 3876 woorden die met "qu" beginnen: http://www.encyclo.nl/woorden/qu
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonVzijn dat wel allemaal Nederlandse woorden?
SimonV
9 jaar geleden
Nee, het zijn niet allemaal Nederlandse. Vandaar m'n reactie (en geen antwoord). :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh vandaar! :-)

Het beste antwoord

In totaal beginnen er 177 woorden met een q.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Toch is geen een woord ervan Nederlands. Ze komen allemaal uit een vreemde taal.

Andere antwoorden (1)

Door de aard van de nederlandse taal met de samenvoegingsregel zijn er veel woorden die met een q beginnen. De meeste beginnen met " qu" , maar er zijn een aantal zoals qeree, qat en de samenvoegingen met Qatar die hier niet mee beginnen.

Op nl.wiktionary.org zijn er al meer dan 200 woorden beginnende met " qu" beschreven. En dat is nog niet eens een volledige lijst van woorden.
De woorden beginnen met qe of qa, die zijn wel maar op 1 hand te tellen als je de samenstellingen en vervoegingen niet mee telt.

Veel zo niet allen zijn oorspronkelijk afkomstig uit vreemde talen, maar zijn wel opgenomen in de Nederlandse taal.