Wanneer gebruik je 'ik' en wanneer 'mij'?

Bijvoorbeeld 'mijn broer en ik' of 'mijn broer en mij'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
72.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk al die antwoorden maar ik zie alleen voorbeelden en geen regel. Heb je dus weinig aan.

Het beste antwoord

Ik is een persoonlijkvoornaamwoord net als jij, hij, zij, wij, jullie. Mij is een wederkerend voornaamwoord net als mij, , haar, hun, zich, elkaar. Het wederkerend voornaamwoord zegt het al ; 'het keert weet', ik ben mij (mezelf ) niet bewust, hij is zich (zichzelf) niet bewust, jullie hebben elkaar gezien, wij hebben elkaar gezien, hij/zij heeft zich gewassen. enz.

Toegevoegd na 1 dag:
Het is mijn broer en ik. Het is alleen mijn broer en mij als je er een voorzetsel voor kunt denken zoals voor mij, aan mij, op mij, naast mij, achter mij enz. Het woordje 'en' is een voegwoord, geen voorzetsel.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

correct nederlands is mijn broer en ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor mijzelf, verstaat u mij.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Op die foto staan mijn broer en IK

-Deze tent is van mijn broer en MIJ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat voor mij niet weggelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn broer en ik gingen hardlopen. Toen heeft hij mij verslagen,want hij is veel groter dan ik ben,(of hij is veel groter dan mij) Dat laatste wordt veel gebruikt,maar ik ben bang,dat het geen correct nederlands is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is: "hij is veel groter dan IK"
let op het verschil:
" Mijn broertje en ik hebben appels gestolen."
"Toen heeft de boer mijn broertje en mij een oak slaag gegeven."

Toegevoegd na 7 minuten:
oak=pak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een oak = een pak toch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja
Ik als je iets doet of iets voelt of iets denkt (ik lees een boek, ik ben boos, ik denk dat ik gek wordt)
Mij als iets, of je jezelf of iemand anders iets met je doet (ik was mij, hij verveelt mij, het maakt mij gelkukkig)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat je mij en de vraagsteller als enige een antwoord hebt gegeven waar hij/zij iets mee kan. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, Edje!
als ik onderwerp van de zin is is het "ik". In alle andere gevallen is het "mij" (of me).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt mijn broer en ik als het om het onderwerp gaat.
Dus: Mijn broer en ik hebben een cadeau gekregen.

Je zegt mijn broer en mij als het om het meewerkend voorwerp gaat.
Dus: Hij gaf een cadeau aan mijn broer en mij.
In deze zin kun je mijn broer en mij vervangen voor bijv. ons
Hij (onderwerp) gaf ons (meewerkend voorwerp) een cadeau (lijdend voorwerp)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iK VINDT dat niet leuk,alleen als het mij uit komt