Verzette

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik verzet, ik verzette, ik heb verzet.

Het betekent verplaatste: Ik verzette die afspraak naar komende woensdag = Ik verplaatste die afspraak naar komende woensdag.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het kan ook betekenen: leverde tegenstand (Hij verzette zich tegen de arrestatie)

Bij meervoud wordt het trouwens lastiger, dan is de verleden tijd van verzetten verzetten (verzet + ten)
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meer is er niet over te melden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
je verzetten kan ook betekenen, bedenk ik nu, het niet eens zijn met iets wat je wordt opgelegd, en er tegenop komen, je verzetten, zoals dat in de oorlog was,
Maar ook dan gelden de gewone taalregels.
Hij verzet zich, hij verzette zich, hij heeft zich verzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verzetten betekent..verplaatsen.

Ik verzet deze stoel naar de keuken ~betekent
ik verplaats deze stoel naar de keuken.
dus de stoel komt in de keuken te staan
in plaats van waar hij eerst stond.

vandaag verzet ik de stoel
morgen zal ik de stoel verzetten

gisteren heb ik de stoel verzet, oftewel:
ik verzette gisteren de stoel.
Dat is verleden tijd, want het is niet vandaag
maar het was gisteren. Het is al gebeurd.
De stoel is al verzet.
Die staat nu in de keuken omdat ik hem gisteren verzet heb.

Als je het samen doet, die stoel verzetten dan kan je ook zeggen=:
gisteren verzetten wij de stoel.
Als de buurvrouw het gedaan heeft, die stoel naar de keuken verzetten, dan is het:
zij verzette de stoel naar de keuken.

En als je het samen met de buurvrouw gedaan hebt, het mag ook je zus zijn, of een vriend ofzo, dan zeg je:
gisteren verzetten wij de stoel.

Dat is dus hetzelfde als: wij hebben gisteren de stoel verzet. Maar dat is voltooid verleden tijd en je vroeg alleen naar de verleden tijd.

Ik hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij verzetten morgen de tijd.
Wij verzetten gisteren de tijd.

Je ziet,in verleden tijd blijft het eender.