Wat is het verschil tussen "of " en "als"?

Bijvoorbeeld in de zin:"Ik weet niet OF dat waar is".Je kan toch namelijk ook zeggen:"Ik weet niet ALS dat waar is".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
12.5K

Het beste antwoord

Heb wel meer gehoord: ik weet niet ALS enz. Is in de buurt van -ik meen- Scheveningen/Monster geen ongebruikelijke vorm, maar duidelijk fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk ook dat het een soort dialect is geworden. In ieder geval een gebruik in bepaalde buurten. Scheveningen Den Haag heb ik het ook wel eens gehoord.

Andere antwoorden (6)

Je kunt wel zeggen: " ik weet niet als dat waar is" , maar dat is geen correct Nederlands!
Wat wel correct is: "Als dat waar is, weet ik het niet (meer)..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1of nevenschikkend vw 1 uitsluitend tegenstellend: ja of nee 2 gelijkstellend: een adverbium of bijwoord
2of onderschikkend vw 1 voorwaardelijk: ik doe het, of je het nu goedvindt of niet 2 vergelijkend: het is of je doof bent alsof 3 verbindend: ik vroeg hem of hij kwam
3of bevestigend, toestemmend: wil je mee? En of! heel graag!
1al telw in het geheel: al de mensen; alle dagen; wij allen; alle drie (de) partijen
2al onbep vnw alles: al wat je hoort
3al bn geheel: met alle macht
4al zn: al met al alles tezamen genomen
5al bw van graad: geheel en al in de war; (versterkend) al doende leert men; (van tijd) hij is er al; (modaal) de zaal deugde ook al niet
6al vw hoewel, ofschoon: al is hij mijn neef, ik mag hem niet
1als vw 1 zoals: lopen ~ een haas 2 alsof het zo was: ~ verstijfd van kou 3 telkens wanneer: ~ ik naar kantoor ga 4 indien: je kunt slagen ~ je je inspant
2als vz in de hoedanigheid van: ik raad je dit aan ~ vriend; ~ voorzitter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp niet wat je bedoelt met: "Ik weet niet als dat waar is". De zin verschilt in ieder geval van de eerste zin en ik vraag me af of je zegt wat je wilt zeggen. Dat de zin fout zou zijn, kan ik niet bevestigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zin moet luiden: Ik weet niet of het waar is. De andere zinsbouw is fout.
Een zin, zoals de volgende kan wel, de komma s horen er bij:

Ik weet niet, als dat waar is, dan eet ik mijn schoenen op.

Voel je het verschil een beetje aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als..heeft meer van "in geval dat".en ..of.. heeft meer van"dit of dat".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als betekent zoveel als indien of wanneer. Of zeg je wanneer je een keuze moet maken; dit of dat. Je zegt niet ; ik weet niet indien of wanneer dat waar is als je of bedoelt. Als de keuze al gemaakt is kun je wel weer vragen; als dat waar is dan......maar dit slaat dan weer op de keuze die vooraf gemaakt is.
amc