Waarom is het panneNkoek en verrekijker?

Volgens de nieuwe spelling moet er bij zulk soort woorden toch een N tussen. Waarom niet bij verrekijker?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (2)

De N bij pannenkoek hoort er tussen, omdat panneN een meervoud is van een zelfstandig voornaamwoord. Verre is geen zelfstandig voornaamwoord (of een meervoud daar van), vandaar dat verrekijker zonder tussen-N- geschreven wordt.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het enige juiste antwoord. +
Computoon
9 jaar geleden
En 'ladekast' en 'hordelopen' dan;-) ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Computoon
Zowel 'lade' als 'horde' kunnen in meervoudsvorm een N, maar ook een S krijgen. In dat geval komt er geen tussen-n wanneer er sprake is van een samenstelling. ;)
Er moet tegenwoordig een N tussen als het meervoud met N vervoegd kan worden.
Pan - pannen - pannenkoek
Kip - kippen - kippenhok.

Wanneer een meervoud niet met N vervoegd wordt, komt er ook geen tussen-N.
Aspergetijd - horlogemaker

Ver echter is geen zelfstandig naamwoord (1 ver , 2 verren) maar een bijwoord. n.
En dan hoeft er ook geen N tussen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer regels en uitzonderingen vind je in de link.