"Goodbye" is een verbastering van "God be with you." wat heel vroeger als "God be wy you" werd uitgesproken. In een brief uit 1573 werd voor het eerst het woord "good bye" gebruikt door Gabriel Harvey in de zin: “To requite your gallonde of godbwyes, I regive you a pottle of howdyes,”

"Bye" is een simpele verbastering van "by" zoals in context "he's passing by" Feitelijk zeg je alleen "bye" wanneer je die persoon eigenlijk nooit meer gaat zien(collega met ontslag bijvoorbeeld), of "bye-bye" op een meer sarcastische manier naar de familie wanneer je op vakantie gaat....