Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de vrouwelijke naamsvorm van slager?

slagerin of slageres, slagerij is vrouwlijk volgens woordenboek maar dat is alles omvattend. Ik zoek écht de peroonsvorm(naam) voor als ik bij de slager kom en zij n vrouw staat er.

Toegevoegd na 3 uur:
of zijn schoondochter, of buurmeisje, zun nichtje.. ik zoek de vrouwlijke persoonsvorm a.u.b. als tie al bestaat?? gr, bb

Toegevoegd na 4 uur:
het kan toch niet zo zijn dat er geen vrouwlijke naamsvorm voor bestaat...er zijn toch altijd 2 geslachten.

Toegevoegd na 4 uur:
foutje...wie weet hoe laat de 1e bus naar h`wijk gaat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Niet overal is een mannelijke en vrouwelijke vorm voor. Voorbeeld : Dokter, Apotheker....slager.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
precies +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de +!!

Andere antwoorden (6)

Volgens de Van Dale:

sla·ger de; m,v -s 1 iem die vlees en vleeswaren in het klein verkoopt 2 (min) iem die de dood van velen op zijn geweten heeft; wreedaard

Slager wordt dus gebruikt bij zowel mannen als vrouwen. Voor vrouwen bestaat dus geen aparte afgeleide van het woord slager.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
De eerste vrouwelijke slager noemde zichzelf gewoon de eerste vrouwelijke slager.
Er is geen vrouwelijke persoonsvorm voor slager.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet dat slager geen persoonsvorm is, toch?
Als het de meewerkende vrouw van de slager is, dat heet ze de slagersvrouw, maar is ze degene met het diploma, dan is ze gewoon de slager.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien slachtster
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slachtster is de vrouwelijke vorm van slachter, niet van slager ;-)
BB, Er bestaat geen vrouwelijke vorm , in Zd Frankrijk ,toen ik voor het eerst bij 'n bepaalde bakker kwam , zei ik : bonjour madame la femme du boulanger .Zij moest lachen .Ieder jaar als ik daar weer kom glimlacht ze. Want het is natuurlijk 'n waanzinnige groet. Dus BB als je binnenkomt bij de slager , zeg je "goedemorgen mevrouw het liefje van de slager " .Zij zal je vanaf dat moment nog beter van dienst zijn .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ LOL
Mis. Het kan wel zo zijn dat er geen aparte vrouwelijke naamsvorm voor bestaat. Er bestaat trouwens ook geen mannelijke naamsvorm voor.

Een woord dat een persoon beschrijft door de uitgang '-er' achter een werkwoord te plakken is namelijk zowel mannelijk als vrouwelijk. Slager, danser, loper, bakker, schrijver, grammaticaal gezien kunnen ze allemaal op zowel mannen als vrouwen slaan. Hetzelfde geldt trouwens voor werkwoord + '-aar', zoals bijvoorbeeld 'leraar'.

Dat er een tijd is geweest dat mensen een vrouw in een bepaald beroep bijzonder genoeg vonden om een speciale uitsluitend vrouwelijke versie van het woord (schrijfster, danseres) te bedenken, doet daar niets aan af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding