Waarom staat de letter L in Belastingdienst als enige rechtop ?

Gewoon nieuwsgierig ! het viel mij laatst op toen ik weer een schrijven had ontvangen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Het beste antwoord

De huisstijl is ontworpen door BRS Premsela Vonk.

De rechtsopstaande L zou de eerlijkheid van de belastingdienst benadrukken.

Toegevoegd na 30 minuten:
De vormgever probeert in de huisstijl op een abstracte manier de bedrijfs- doelstellingen en cultuur vorm te geven. Een van de doelstellingen is eerlijk en open communiceren.

Toegevoegd na 3 dagen:
BRS Premsela Vonk is gefuseerd met Edenspiekermann. De PR & Communicatiemanager bij Edenspiekermann, mevrouw Overmars mailde mij het volgende antwoord:

"De huisstijl van de Belastingdienst werd in 1987 ontworpen door voorloper van Edenspiekermann, BRS Premsela Vonk. Het bureau bedacht een concept waarin een streng verticaal element, de 'cesuur' een centrale rol speelt. De cesuur symboliseert de scheiding die de Belastingdienst maakt tussen het individuele inkomen en het collectieve inkomen, ofwel het inkomen van belastingplichtigen en dat van de staat.

Wat leuk is om te weten: bij de ontwikkeling van het logo was de computer nog niet in gebruik. Dit is de oorspronkelijke werktekening die fotografisch werd verkleind en gereproduceerd in knipvellen. In 1991 werd het logo pas gedigitaliseerd.

Eden (ook voorloper van Edenspiekermann) heeft een boek uitgegeven waarin 50 jaar ontwerpgeschiedenis van het bureau is terug te vinden."

http://www.edenspiekermann.com/nl/work/projects/belastingdienst/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ja ze knnen net zo goed het hele woord last rechtop zetten.. sorry geen nuttig antwoord maar wou even me mening geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo last? Zou je in een land zonder Belastingdienst willen wonen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betalen is natuurlijk nooit leuk, maar gelukkig werd ik vorige week zondagavond ook geholpen toen ik in mijn hand had gesneden. Dankzij de gezondheidzorg die o.a. van die belastingcenten wordt betaald. De belastingen worden m.i. bepaald door de regering. De belastingdienst int ze en zorgt voor correcte afhandeling en eventueel teruggave. Dat doen ze in mijn geval al jaren correct en netjes.