Hoe kan iemand anders jouw stem horen zoals je hem zelf hoort?

We weten allemaal dat je je eigen stem anders hoort dan dat iemand anders jouw stem hoort. Je kan je eigen stem opnemen, dan weet je ook hoe iemand anders jouw stem hoort. Maar hoe kan je iemand anders laten horen hoe je zelf je stem hoort? (Snappen jullie hem nog?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Het beste antwoord

Dat kan niet, dat komt omdat er trillingen door je hoofd gaan tijdens het praten daarom word het vervormt. Je zou een stem aan kunnen passen op de computer, maar het zal zo goed als onmogelijk zijn om het exact het zelfde te krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is raar maar dat gaat gewoon bijna niet.

Ik vind het heel raar als ik mezelf hoor spreken op een film of ik hoor naar mijn stem wanneer ik praat. Dat is echt een verschil!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag is eerder gesteld, som zei het volgende:

Je hoort je eigen stem niet alleen doordat het geluid uit je mond weer je oor in komt, maar de trillingen in de stemholte worden ook doorgegeven via de botstructuren in je hoofd. Als je een cassettebandje afspeelt hoor je je stem hoe anderen hem horen, maar dat is anders dan je zelf gewend bent te horen.

Toegevoegd na 1 minuut:
In bijgaande blog wordt dit effect als resonantie aangeduid.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toevoeging: Je kunt dit makkelijk bewijzen door je oren grondig dicht te stoppen en te praten. Je hoort jezelf dan toch nog via de resonantie.

http://www.goeievraag.nl/vraag/klinkt-stem-anders-ie-opgenomen.12623
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat niet lukken, want dan moet je je eigen oren plakken op het hoofd van die ander. Dus helaas, jij bent de enige die hoort zoals jij het hoort.
Je kunt wel luisteren hoe een ander het hoort maar jij zelf niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap hem volkomen en het zal nooit lukken om een ander dat te laten horen. Het zit namelijk tussen jouw oren en daar kan niemand anders in komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de toekomst zetten ze vast wel een USB poort op je hoofd. Op dat moment kun je de signalen van je trommelvlies opvangen en op MP3 zetten. Pas dan zal die ander horen wat jij al hoort..

Vraag is of je er dan nog aan mee wilt werken.. :) Maar geloof me de techniek bestaat al!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoort je eigen stem anders, namelijk binnendoor (niet van mond maar oor). Probeer je oren maar eens goed dicht te houden, dan hoor je jezelf alleen maar harder!

Je stem opnemen biedt uitkomst, hoewel dat op cassette vreemder klint dan op als het op de computer opgenomen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve wat je door de lucht hoort (= wat een ander hoort) hoor je ook het geluid wat via bot- en ander weefsel je trommelvlies bereikt. De oplossing lijkt me: een contact microfoon op je schedel plaatsen en het signaal daarvan mengen met dat van een gewone microfoon totdat het klinkt zoals je eigen stem zoals je die zelf hoort.
En dat dan weer afspelen voor een ander :-)