Waarom is het meervoud van Larva ( Engels ) Larvae en niet Larves ?

Normaal is het toch altijd met een meevroud dat er een s bijkomt.
Bij andere dieren is het gewoon +s
dogs cats birds frogs monkeys ...
Het is zelfs wildebeests

Enkel bij fish ( wat op zich al als meervoud mag gebruikt worden kennelijk ) komt de s er niet bij.

Dat + e lijkt mij een restant van Latijn zou dat kunnen? Of is er hier een ander logische verklaring voor?

Toegevoegd na 16 uur:
schrijfblunder larva => larvas

9 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Amadea
9 jaar geleden
Dan zou het eerder 'larvas' moeten zijn.

Het beste antwoord

Dat ligt inderdaad aan de oorsprong: uit het Latijn. Leenwoorden hebben vaker een meervoud dat door de oorspronkelijke taal wordt bepaald, in plaats van de taal waarin het woord is opgenomen.
Linnaeus gaf deze naam in 1768 aan het voorstadium van sommige insectensoorten, en zo is het in het Engels overgenomen.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook in het nederlands: museum- musea; collo- colli, fysicus- fysici, en zo er talloze voorbeelden.