Iemand die gegijzeld wordt heet toch een "gegijzelde"? In de pers worden ze meestal "gijzelaars" genoemd, of is dat ook goed?

een soortgelijk woord is " martelaar", dat wordt gebruikt
om een "gemartelde" aan te duiden....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.9K
jc54
14 jaar geleden
Bij metselaar klopt dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Ik vind dat ook altijd onlogisch bij martelaar, noem vaak ook per ongeluk degene die het martelen doet de martelaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe noem je dan eigenlijk de martelende persoon?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dus dat dat nou juist de "martelaar" was... : S

Het beste antwoord

Tis beiden goed :

Een gijzelaar is een (veelal onschuldig) persoon die tegen de eigen wil door een gijzelnemer gevangen wordt gehouden, en die bedreigd wordt met het doel iets van derden gedaan te krijgen. De gijzelnemer belooft de gegijzelde vrij te laten wanneer aan zijn eisen voldaan wordt.

Het doel van zo'n gijzeling kan variëren van een vrije doortocht voor de gijzelnemer (bijvoorbeeld in het geval van een overval) tot een politiek doel.

Het woord gijzelaar wordt soms verwarrend gevonden, omdat de uitgang -aar doorgaans verwijst naar degene, die de handeling bedrijft. Om deze verwarring te ondervangen heeft men de kunstmatige vormen gegijzelde en gijzelnemer voor respectievelijk gijzelaar en kaper in het leven geroepen. De verwarring geldt mutatis mutandis tevens voor het woord martelaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als we het achtervoegsel -aar achter een werkwoordstam plaatsen, heeft het aldus gevormde woord vrijwel altijd de betekenis 'mannelijk persoon die de door het werkwoord genoemde handeling verricht'. Voorbeelden zijn bedelaar, brabbelaar en handelaar.

Er zijn twee uitzonderingen: gijzelaar en martelaar.

Een martelaar is iemand die gemarteld wordt; een gijzelaar is iemand die gegijzeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gegijzelde en gijzelaar zijn beide correct Nederlands.. de dader is een gijzelnemer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gijzelaar en martelaar zijn zelfstandig naamwoorden;
gemartelde en gegijzelde zijn bijvoeglijk naamwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dus?