Hoe heet de taalfout waarbij een weggelaten woord een andere taalkundige functie heeft dan dit woord eerder in de zin had? Weglaten mag dan dus niet.

Een voorbeeld is deze zin: "Uw brief hebben wij ontvangen en is geregistreerd in ons systeem.".

De woorden "uw brief" zijn in het tweede deel van de zin weggelaten (tussen "en" en "is"), maar dat mag volgens taalkundige regels in dit geval niet. De taalkundige functie van "uw brief" is in de twee delen van de zin namelijk verschillend. "Uw brief" in het eerste deel is lijdend voorwerp (de brief wordt ontvangen door ons); "uw brief" in het tweede deel is "onderwerp".

Hoe heet deze taalfout?

Toegevoegd na 12 minuten:
Correctie: In de laatste zin van de toelichting zijn de aanhalingstekens bij het laatste woord overbodig. Deze had ik niet hoeven plaatsen.

Antoni
9 jaar geleden
in: Taal
2.5K
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Een eeuwenoud voorbeeld is ( bij een veerpont) Hier zet men over en koffie
Amadea
9 jaar geleden
Dat is een voorbeeld van een zeugma, maar dat is niet wat gevraagd wordt.

Het beste antwoord

Dat wordt volgens mij een foutieve samentrekking genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt volgens mij, het wordt ook wel een ongeoorloofde samentrekking geneomd. http://www.jagerneyndorff.nl/Taaladvies/AdviesTaal/Zinsbouw/tabid/718/language/nl-NL/Default.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
genoemd
Antoni
9 jaar geleden
Ja, dat lijkt mij ook het goede antwoord.
Antoni
9 jaar geleden
Bij het sluiten van de vraag: Veel dank voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Lijkt mij niet, want daarbij gaat het om "een werkwoord of bijvoeglijk naamwoord dat wordt verbonden met twee andere woorden, maar eigenlijk slechts op een van beide slaat, of op het een anders betrokken is dan op het ander", volgens de bron bij je antwoord. In mijn voorbeeld gaat het om een lijdend voorwerp en een onderwerp.
Antoni
9 jaar geleden
Toch dank voor het meedenken! En nu weet ik ook weer wat een zeugma precies is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"... of op het een anders betrokken is dan op het ander."
Ik snap er geen bal van.
Computoon
9 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad nogal cyptisch. Maar het voorbeeld op de bronsite maakt het wel duidelijk.
Daar staat de zin: "Hier zet men koffie en over".
Het woord "zetten" komt voor in "koffie zetten" en "overzetten" (zoals bij een veerpont). Maar die zin mag je zo niet maken. "Zetten" heeft hier namelijk twee verschillende betekenissen. Nog zo'n soort zin::Hij zette zijn hoed op, de radio af en ging naar huis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij zette zijn hoed op, de radio af en zich op de fiets. "... of op het een anders betrokken is dan op het ander."
Dit zinsgedeelte is wel gramaticaal correct. Als je dat zorgvuldig ontleedt en een poosje zit te piekeren welke functies de woorden hier hebben. "een" is geen lidwoord maar een van die onderwerpen, heeft zelf een lidwoord bij zich. "anders" is het bijwoord en "ander" is het andere onderwerp. En "een anders" is makkelijk te verwarren met "een ander", vandaar de moeilijkheid die zin te begrijpen.