Hoe heet het (ad....) als er door weigering deelname ALV ,2/3 , toch besluit genomen moet worden?

Als leden weigeren bij een ALV, waarin gestemd moet worden ,aanwezig te zijn en er wordt niet voldaan aan de vereiste 2/3 van de leden , hoet heet dan de uitdrukking (ad ...) die gebruikt wordt om toch het genomen besluit goed te keuren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Onthoudingen van stemmen worden niet tot de uitgebrachte stemmen gerekend. Indien meer dan de helft van de ter ALV uitgebrachte stemmen vóór is, dan is daarmee het besluit aangenomen. Dat is ook het geval indien dat aantal voorstemmen vanwege onthoudingen niet de helft van het totaal aantal aanwezige stemmen overschrijdt.

Als iedereen het met een voorstel eens is, zegt men dat consensus is bereikt. Men stemt er dan unaniem mee in.
Wanneer evenveel stemmers vóór als tégen het voorstel zijn, zegt men dat de stemmen staken. In dat geval beschouwt men meestal het voorstel als verworpen.

Bij een staking van stemmen wordt het voorstel niet aangenomen. Maar er kan een statutaire clausule zijn waarbij in geval van staking van stemmen een doorslaggevende stem wordt toegekend aan de voorzitter.

Hierboven staan alle termen beschreven die gebruikt worden bij een stemming in een algemene ledenvergadering. Er komt geen term bij te pas die begint met 'ad....'. Naar welk woord jij dan zoekt is mij niet duidelijk, maar misschien zie je het er toch al bij staan.
Amadea