Wat is of zijn de vertalingen voor "sterker door strijd" in het Latijns?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
7.7K

Het beste antwoord

Sterker door strijd - Per fortius certamen

Zoals Thomas á Kempis schreef in zijn doctrina veritatis
Quis habet fortius certamen; quam qui nititur vincere se ipsum?
Is degene die wordt gedwongen om te strijden sterker dan hij die probeert zichzelf te beheersen?

Sterker door Strijd is een Nederlandse spreuk op het wapen van Rotterdam
(en van F.C. Feyenoord)

Er zijn meerdere vertalingen mogelijk van een Nederlandse spreuk afhankelijk van de nuance van het Nederlandse woord.
Het latijn kent velerlei verschillende woorden voor één bepaald Nederlands woord. Strijd kan verschillende dingen betekenen: conflict, gevecht, moeite, strijd tegen het water, strijd als zeeslag.

Fortior propter proelium - Sterker vanwege/door strijd
is ook een mogelijkheid.

http://nl33.ilovetranslation.com/Q3mDEAfCyyL=d/