Moet je namen met 's of gewoon s schrijven?

Het gaat om de volgende namen:

Nick
Justin
Martijn
Aniek
Jessie
Gio
Bram

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik ben zo in de war. In de antwoorden staat dat het gewoon s erachter moet, maar op het internet lees ik ook iets over het Witte Boekje waarin staat dat 's altijd kan.
Ik ben echt heel erg in de war.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
11K

Het beste antwoord

De regel van het Groene Boekje is dat de bezits-s in principe aan een naam vast geschreven wordt. Alleen als de s de uitspraak van de voorafgaande klank zou veranderen, moet er een apostrof voor komen. Dat is het geval als de laatste lettergreep op één a, i, o, u of y eindigt (of op een enkele e die als [ee] klinkt). Na een dubbele klinker of een tweeklank komt geen apostrof. Na een naam die op een hoorbare sisklank eindigt, komt wel een apostrof maar geen extra s.

Toegevoegd na 2 minuten:
Alleen bij Gio dus een 's -> Gio's. de rest een s.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het Witte Boekje hanteert diezelfde basisregel, maar staat een apostrof altijd toe. Dat komt in de praktijk namelijk al eeuwenlang voor, en het kan handig zijn om sneller duidelijk te maken dat de s niet bij de naam zelf hoort. Zo komt de naam beter uit in Jansen's terras en Lei's dochter dan in Jansens terras en Leis dochter
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik las ook ergens iets over een Wit Boekje waarin het weer wel mag. Daardoor ben ik in de war.
SimonV
9 jaar geleden
Kan ik me voorstellen. Het Witte Boekje staat het wel toe. Nick's trui is dus niet echt fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus een uitgever doet niet moeilijk als er Nick's / Jessie's staat?
SimonV
9 jaar geleden
Nee, en zoals aangegeven, het kan de duidelijkheid/leesbaarheid ten goede komen...
SimonV
9 jaar geleden
Spel- en/of taalfouten zijn voor een uitgever overigens nooit een reden een boek te weigeren. Het gaat primair om de inhoud, een corrector kan de teksten op fouten controleren.

Andere antwoorden (4)

De vraag is niet duidelijk, maar ik vermoed dat je bedoelt in het geval dat je het bezit van een persoon met die naam beschrijft. Dan wordt de apostrof alleen gebruikt in het geval de laatste letter van de naam al een s is. In al jouw voorbeelden kan de s er gewoon aan vastgemaakt worden. Het is Anieks boek en Brams fiets.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh oke! Want ik las ergens iets met een Wit boekje ofzo waarin staat dat Aniek's boek bijvoorbeeld wel kan. Dus daardoor ben ik in de war.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Na een naam die op een hoorbare sisklank eindigt, komt wel een apostrof maar geen extra s.
Amadea
9 jaar geleden
@Nick: het kán, maar het móet niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus Nick's Jessie's mag wel?
Als de uitspraak niet verandert wordt de "s" er gewoon achter gezet. Anders moet je de apostrof gebruiken.
Piet > Piets vriendin
Guus > Guus' broer
Papa > Papa's auto
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is het duidelijkste en volgens mij ook het meest correcte antwoord. Let wel, dan hebben we het over Nederlands. In het Engels werkt het weer anders.
Ik denk dat je doelt op de bezitsvorm.

Het is in dat geval Nicks Justins Martijns Anieks Jessies Gio's en Brams
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gebruik van s of 's heeft te maken met de klank van de naam. Als de uitspraak van de naam niet veranderd dan is het alleen een s. Als de uitspraak van een naam anders wordt (bv door een lang uitgesproken klinker aan het eind van een naam) dan is het 's. Eindigt een naam op een s dan gebruik je alleen de '.

In jouw geval:
Nick - Nicks
Justin - Justins
Martijn - Martijns
Aniek - Anieks
Jessie - Jessies (de ie blijft ook ie als er een s achter staat)
Gio - Gio's (de o in Gio spreek je uit als oo en zou een o worden met een s er achter)
Bram - Brams

Andere voorbeelden zijn:
Harm - Harms
Anja - Anja's (de a van Anja spreek je uit als aa, met een s er achter zou het a (jas) worden)
Kees - Kees' (Kees eindigt al op een s, dus geen Keess maar alleen een ')
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eveneens heel volledig. +